Gran Telescopio Canarias, autor: Miguel Briganti (SMM/IAC)
V pátek 24. července bude za účasti španělského krále zahájen provoz Velkého kanárského dalekohledu (Gran Telescopio Canarias). Se svým průměrem 10,4 metrů se stane největším astronomickým dalekohledem na světě.

Pokud si půjdete koupit astronomický dalekohled do nějakého méně seriozního obchodu, budou vás prodavači ohromovat velkým zvětšením, kterého ale stejně s daným přístrojem nikdy nedosáhnete. Základním parametrem každého dalekohledu je průměr primárního zrcadla (popř. objektivu). Podle průměru zrcadla bylo možné vždy jednoduchým způsobem určit, který z dalekohledů je na světě největší. V posledních letech to už ale tak lehké není.

Astronomové začali stavět tzv. interferometry. Nejznámějším z nich je Very Large Telescope (VLT) Evropské jižní observatoře v Chile. Jedná se o soustavu čtyř velkých dalekohledů o průměru 8,2 metrů a třech menších o průměru 1,8 metrů. Světlo ze všech dalekohledů může být podzemním systémem zrcadel nasměrováno do jednoho místa, čímž lze nahradit dalekohled o průměru 16 metrů. Tento průměr „imaginárního dalekohledu“ se ale obvykle při sestavování žebříčku největších světových teleskopů v úvahu nebere.

Postavit primární zrcadlo z jednoho kusu by bylo technicky mimořádně náročné, a proto se větší dalekohledy začaly stavět z šestiúhelníkových segmentů. Výhodou tohoto řešení je také fakt, že jednotlivé segmenty lze „naklápět“ a tím nepatrně měnit výsledný tvar zrcadla. Tzv. aktivní optika umožňuje minimalizovat výrobní vady, tepelné deformace apod.

Za velikost primárního zrcadla se pak bere jako průměr odpovídající kruhové plochy. V případě GTC se jedná o 10,4 metrů.

V přehledových tabulkách je někdy uveden jako největší světový dalekohled Large Binocular Telescope (LBT), nacházející se v Arizoně. Jedná se ale fakticky o obří triedr, který se skládá ze dvou dalekohledů o průměru 8,4 metrů. Oba dalekohledy vytváří přístroj o výsledném průměru 11,7 metrů.

Large Binocular Telescope (LBT)

Na Havajských ostrovech najdeme dva identické Keckovy dalekohledy o průměru 10 metrů, které byly dokončeny v polovině 90. let minulého století a mohou pracovat dohromady jako interferometr. Právě Keckovy dalekohledy nyní GTC připravil o prvenství.
Dalším velkým dalekohledem je Southern African Large Telescope (SALT) v Jihoafrické republice. Primární zrcadlo se skládá z 91 segmentů a jeho velikost odpovídá kruhové ploše o průměru 9,8 metrů.

Pět největších dalekohledů světa

Large Binocular Telescope

8,4 m

USA, Německo, Itálie

Arizona

Největší český dalekohled najdeme v Astronomickém ústav AV v Ondřejově. Jeho průměr je 2 metry a spuštěn byl v roce 1967. Svou velikostí se pohybuje v konkurenci s ostatní dalekohledy světě okolo 60. místa.

Přehled největších dalekohledů naleznete například na http://astro.nineplanets.org/bigeyes.html