Methanosarcina barkeri, autor: Kevin Sowers
Neodmlouvá, nestěžuje si a vydrží všechno, tedy téměř všechno. Pokud na Marsu existuje primitivní život, může jim být mikrob Methanosarcina barkeri.

Biologové v minulosti nalezli různé mikroby, které dokáží přežít v extrémních podmínkách. Některým se daří při vysokých teplotách, jiným při nízkých a dalším zase v extrémním suchu. Jeden mikrob se ale dokáže dobře přizpůsobit prakticky jakýmkoliv podmínkám.

Jeho jméno je Methanosarcina barkeri a spadá mezi tzv. metanogeny, tedy organismy produkující metan. Není to tak dávno, co byl v atmosféře Marsu definitivně potvrzen výskyt metanu. Jeho původ se zatím nepodařilo objasnit, stejně tak není zřejmé, jak dlouho se v atmosféře rudé planety nachází. Metan může mít jak biologický tak geologický původ.

Methanosarcina barkeri by mohl na Marsu přežít a dodávat metan do atmosféry. Samozřejmě neexistuje žádný důkaz, že tomu tak skutečně je. Zmíněný mikrob ale přece jen zaujal astrobiology. Na rozdíl od jiných metanogenů se totiž dokáže přizpůsobit rozličným extrémním podmínkám.

Kevin Sowers z University of Maryland se domnívá, že mikrob by mohl na Marsu přežít a dokázat se vyrovnat se suchem, výkyvem teplot mezi dnem a nocí apod. Výzkum tohoto mikrobu je financován Programem pro astrobiologii a evoluční biologií NASA.

Methanosarcina barkeri se na Zemi nachází ve sladkovodních a mořských sedimentech, kde je nedostatek kyslíku a dokáže odolat výkyvům teplot v rozmezí až 100°C. Energii pro svou existenci může získávat mimo jiné také ze směsi vodíku a oxidu uhličitého.

Zdroj: astrobio.net