Kredit: ESO/Pale Red Dot

Astronomové spustili netradiční projekt. Prostřednictvím internetu a sociálních sítí můžete sledovat lov exoplanety u nejbližší hvězdy od Slunce.

V roce 1990 pořídila sonda Voyager 1 na své cestě vesmírem fotografii Země ze vzdálenosti více než 40 AU. Snímek vešel do historie pod názvem Pale Blue Dot (bledě modrá tečka). Carl Sagan později toto označení použil pro svou knihu Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space.

Astronomové se tím inspirovali při hledání názvu pro nový projekt, který nese označení Pale Red Dot – tedy bledě červená tečka. Proč červená? Do hledáčku se dostane červený trpaslík Proxima Centauri, který je nejbližší hvězdou od Slunce.

Astronomové chtějí zapojit veřejnost do hledání exoplanety o velikosti Země u Proximy Centauri. Projekt poběží na internetu i na sociálních sítích od ledna do dubna. Na zpracování výsledků si pak budeme muset samozřejmě počkat.

Do kampaně je zapojeno několik přístrojů. V hlavní roli se představuje spektrograf HARPS, který je součástí 3,6 m dalekohledu ESO na observatoři La Silla.

Vedle toho bude jasnost Proximy Centauri monitorovat síť dalekohledů BOOTES, která má dva dalekohledy ve Španělsku, jeden na Novém Zélandu, jeden v Číně a jeden nově v Mexiku. Síť se zaměřuje primárně na výzkum gama záblesků. Vedle toho bude na projektu spolupracovat také LCOGT, což je síť 18 robotických dalekohledů o průměru 40 cm až 2 metry na Havaji, v Austrálii, Jižní Africe, Chile, Texasu a na Kanárských ostrovech.

Autoři projektů naznačují, že se možná podařilo objevit exoplanetu o velikosti Země. Může se ale jednat také o šum způsobený aktivitu samotné hvězdy. Následující měsíce to mají potvrdit nebo vyvrátit.

Trojhvězda Alfa Centauri, jejíž je Proxima Centauri součástí, je pro vědce poněkud prokletá. V roce 2012 představili astronomové objev exoplanety, která obíhá s periodou 3,2 dní okolo Alfa Centauri B a má hmotnost o něco větší než Země. Její existence ale byla později zpochybněna.

Objev (jiné) planety u této hvězdy naznačují také pozorování z Hubblova dalekohledu.