Credit: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)

Kepler pokračuje v neúnavném hledání nových exoplanet. V rámci prodloužené mise K2 je zdá se stále velmi úspěšný.

Kepler hledal exoplanety v jedné části oblohy, která se nachází převážně v souhvězdích Lyry a Labutě od května 2009 do května 2013. Poté mu odešel i druhý setrvačník, který slouží ke stabilizaci a ovládání teleskopu v kosmickém prostoru. Mise Keplera tak skončila. Dnes už víme, že diskuse o smrti Keplera byly předčasné. O rok později začala mise s označením K2. Práci jednoho setrvačníku nahrazují motory a tlak slunečního záření.

Zorná pole mise K2 leží okolo ekliptiky a Kepler se musí jednou za necelé tři měsíce pootočit. Naostro začala mise K2 na konci května 2014 a momentálně probíhá od 3. října do 26. prosince kampaň číslo 7.

V rámci K2 už bylo objeveno a potvrzeno několik zajímavých exoplanet. Nyní vychází i podrobnější analýza většího množství kandidátů.

Tým vědců vzal data z kampaní 0 až 3 (od 8. března 2014 do 3. února 2015). Cekem bylo objeveno 234 exoplanetárních kandidátů u 208 hvězd. V hledáčku Keplera bylo přitom celkem 59 174 cílů.

Je to poměrně pestrá skupina kandidátů. Ve studii najdeme i srovnání tohoto vzorku s první misí. Ubyly menší planety od 1 do 4 poloměrů Země a naopak přibyly ty větší okolo 4-8 poloměrů Země. Kepler dosahuje v rámci K2 menší přesnosti a pozoruje zorné pole po kratší dobu. Na druhou stranu je schopen objevit také menší exoplanety a to zejména u červených trpaslíků. Jeho přesnost vzrostla od kampaně číslo 3, kdy se podařilo Keplera více stabilizovat.

V novém vzorku je rovněž o dost více kandidátů s krátkou oběžnou dobou a přibyly také ty u jasnějších hvězd (cca 11-13 mag). Někteří z těchto kandidátů mohou být vhodní pro budoucí výzkum své atmosféry pomoci spektroskopie.

Seznam kandidátů naleznete v příloze odborného článku (odkaz na pdf).

Na stranách 12 až 14 je seznam kandidátů. Zajímat by vás mohly tyto údaje v tabulkách:

• ID – číslo kandidáta
  • RA, Dec – rektascenze, deklinace (pozice na obloze)
  • Period – oběžná doba ve dnech