Mohou být za poklesy jasnosti hvězdy komety? Credit: NASA

Kepler se opět dostal na přední stránky zpravodajských webů a to kvůli objevu, u kterého můžeme spekulovat o mimozemské civilizaci.

Spekulovat můžeme, ale není to úplně korektní přístup. Jak s oblibou říkával Carl Sagan, velké teorie si žádají velké důkazy. V tomto případě ale bude lepší zvolit ještě trochu jiný přístup a před hypotézami o mimozemské solární elektrárně vyloučit všechny přírodní a podstatně pravděpodobnější možnosti… a těch nebude málo.

O co tedy jde? Kepler ještě v rámci své první mise pozoroval hvězdu KIC 8462852, která se nachází 1 500 světelných let daleko. Jedná se o hvězdu spektrální třídy F3 a mírně větší než Slunce.

U této hvězdy našel Kepler opakovaně poklesy jasnosti. To je jeho práce, takže nic zvláštního, ale světelné křivky v tomto případě svým tvarem nepřipomínají tranzit exoplanety. Poklesy jasnosti až o 20 % navíc nenastávají periodicky, jak bychom očekávali od oběhu planety nebo od oběhu čehokoliv okolo hvězdy ale různě v rozmezí 5 až 80 dní. To samozřejmě není normální.

Pochopitelně zde existují hypotézy fanoušků o odhalení mimozemských artefaktů – nejspíše nějaké mimozemské solární elektrárny (panelů), ale my budeme hledat spíše přírodní vysvětlení.

Jednou z možností je, že může jít o disk, který obklopuje mladé hvězdy. My ale nevíme, zda je KIC 8462852 mladou hvězdou. Věk stálic se neurčuje zase tak jednoduše. Pokud připustíme, že KIC 8462852 mladou hvězdou není, pak nutně neznamená, že musíme vyloučit existenci nějaké formy disku.

Poblíž hvězdy mohlo dojít například k velké kolizi asteroidů, planety a komety, planety a asteroidu apod. Při takovéto kolizi by se systém zaneřádil prachem a většími či menšími fragmenty. To by bylo doprovázeno velkým množstvím infračerveného záření, ale vědci v datech z nedávné přehlídky družice WISE nic nenašli.

Další a možná nejpravděpodobnější možností jsou tranzity kometární rodiny. Astronomové objevili ve vzdálenosti 1000 AU další hvězdu, která mohla směrem k hvězdě poslat velké množství kometárních jader.

Kepler už dnes KIC 8462852 nepozoruje. Právě další pozorování – a to nejen fotometrická, ale budeme potřebovat, abychom tuhle záhadu rozlouskli.

Zdroj: Planet Hunters X. KIC 8462852 – Where’s the Flux?