Kepler se musí obejít bez dvou gyroskopů, ve stabilizaci mu pomáhá tlak slunečního větru. Kvůli tomu musí každých asi 80 dní změnit své zorné pole a pootočit se.

Už měsíc běží kampaň číslo tři, která je celkově čtvrtou. Současné zorné pole obsahuje na 16 000 hvězd, ale také některé zajímavé objekty blízkého vesmíru. V hledáčku Keplera se objeví trpasličí planeta 2007 OR10, která se pohybuje za dráhou Neptunu ve vzdálenosti 33 až 100 AU a jejíž velikost se odhaduje na 1 200 km. Když už je řeč o Neptunu, Kepler bude pozorovat také nejvzdálenější planetu a její měsíc Nereid.

NASA mezitím zveřejnila první data z mise K2. Odborné veřejnosti už jsou k dispozici data z úvodní kampaně 0. Ještě do Nového roku budou uveřejněna data z kampaně číslo 1. Data z dvojky budou uvolněna někdy v průběhu února.

individfield-03

Již brzy se tak můžeme čekat na nové objevy. Nejbližší příležitostí bude na začátku ledna tradiční Sjezd Americké astronomické společnosti.

V polovině října prolétla těsně okolo Marsu kometa  C/2013 A1 (Siding Spring). Jak už jsme psali, Kepler kometu také pozoroval. Vědci se těšili zejména na data o jasnosti komety. Jak to dopadlo, můžete ochutnat na úvodním obrázku.

Foto: Credit: NASA Ames/W Stenzel; SETI Institute/D Caldwell