Kometa Lovejoy na snímku z koronografu LASCO3 (družice SOHO) dnes v 8:30. Credit: NASA, ESA

Astronomové nevěří vlastním očím, kometa Lovejoy přežila rande se Sluncem!

Občas se v astronomii odehrají věci, které nikdo příliš neočekával. Jednou z takových je i zázračné přežití komety C/2011 W3 (Lovejoy), která se v noci na pátek prořítila okolo Slunce. Komety obecně nepatří mezi nestabilnější vesmírná tělesa (jedná se o slepenec ledu a hornin) a tak se všeobecně předpokládalo, že blízké setkání s naší mateřskou hvězdou kometa nepřežije. Astronomové se domnívali, že až se kometa vynoří, bude už jen rozplývajícím se obláčkem. Ale C/2011 W3 (Lovejoy) si pokračuje v cestě vesmírem vesele dál, jako by se snad ani nechumelilo.

Jak už jsme psali, kometu objevil na přelomu listopadu a prosince amatérský astronom Terry Lovejoy, jeho jméno nyní kometa nese. Podle všeho patří nejnovější vlasatice do tzv. Kreutzovy rodiny. Astronomové předpokládají, že se kdysi dávno ke Slunci přiblížila obří kometa, která byla slapovými silami naší hvězdy rozdrcena na tisíce větších fragmentů. Ty od svého startu postupně objevuje právě družice SOHO. Do dnešních dní už je na jejím kontě více než 2000 komet.

Podle odhadů prolétla kometa ve vzdálenosti jen asi 120 tisíc kilometrů od povrchu Slunce, mohlo to však být ještě výrazně méně.

Podívejte se, jak průlet zachytily družice, zaměřující se na pozorování Slunce: