Srovnání primárních zrcadel Hubblova dalekohledu a JWST. Credit: NASA

Už dříve jsme vás informovali, že kosmický dalekohled Jamese Webba (JWST) má pořádně na kahánku. Někteří lidé by celý projekt nejraději zrušili v rámci rozpočtových škrtů. Kosmický dalekohled je však už téměř dokončen a měl by se stát nástupcem Hubblova dalekohledu. Na rozdíl od legendárního astronomického přístroje bude JWST pracovat v oblasti infračerveného záření. Jeho cena, význam a dopad na astronomii však bude srovnatelný z Hubblovým dalekohledem. Po nervy drásajících tahanicích se zdá, že JWST má zelenou. Americký Senát schválil v první listopadový den návrh na další financování projektu JWST v poměru 69:30.

Kromě dopadu dalekohledu na vědecký výzkum argumentovali jeho zastánci 1200 vytvořenými pracovními místy a faktem, že projekt do dnešních dní spolykal už několik miliard dolarů. Celkově by podle nově schváleného návrhu mělo na výstavbu JWST padnout okolo 8,7 miliard dolarů (158 miliard korun), což je pro představu asi 15% ročního rozpočtu České republiky. Vtip je v tom, že JWST bude naveden do libračního centra soustavy Slunce-Země, které se nachází ve vzdálenosti 1,5 milionů kilometrů od nás. I kdyby NASA disponovala raketoplány, nemohla by dalekohled v případě poruchy opravit. Až bude JWST v roce 2018 do vesmíru startovat, bude se zřejmě hodně lidí modlit, aby vše klaplo na jedničku.

Ve stejný den jako JWST byl schválen i opětovně osekaný rozpočet NASA na příští rok. Úřad si bude muset vystačit s částkou 17,9 miliard USD, což je o 509 milionů méně než letos.

Zdroj: universetoday.com