Umělecké srovnání velikosti Země a exoplanety 55 Cnc e. Credit:  NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC)
Umělecké srovnání velikosti Země a exoplanety 55 Cnc e. Credit: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (SSC)

V souhvězdí Raka se ve vzdálenosti jen 40 světelných let nachází jeden z nejslavnějších planetárních systémů. Hvězda 55 Cnc se donedávna chlubila nejpočetnější rodinou planet po Sluneční soustavě. První z pěti kousků byl nalezen už v roce 1996. Na jaře letošního roku na sebe 55 Cnc upozornila po delší době znovu. Malý kosmický dalekohled MOST odhalil tranzity exoplanety 55 Cnc e. Totéž se povedlo i lovci infračerveného záření – dalekohledu Spitzer. Oba kosmické teleskopy však došly k rozdílným výsledkům, co se poloměru planety týče (viz náš dřívější článek).

Exoplaneta 55 Cnc e má podle odhadů hmotnost asi 7,8 Země a okolo svého slunce obíhá s periodou jen 17 hodin a 40 minut.

Kosmické dalekohledy MOST a Spitzer nedávno odhalily, že exoplaneta vykonává tranzity, takže bychom měli být schopni zjistit její velikost a hustotu. Každý z dalekohledů ale došel k různým údajům: MOST k 1,63 a Spitzer k 2,13 ± 0,14 poloměrů Země.

Nová měření potvrzují dřívější odhady slavného infračerveného dalekohledu. 55 Cnc e tak nebude aspirovat na titul nejhustší exoplanety, ale spíše na pozici další z malé řady super-Zemí s malou hustotou (viz třeba GJ 1214 b). Exoplanetu 55 Cnc e patrně tvoří až z pětiny lehké prvky jako je například voda, která ale vzhledem k teplotě (cca 1800°C) nebude v kapalném skupenství.

Zdroj: spitzer.caltech.edu