Kataklyzmická proměnná hvězda v představách malíře. Credit: NASA

Koncem loňského roku jsme vás informovali o objevu exoplanety, která obíhá okolo kataklyzmické proměnné hvězdy DP Leo. Hned tři možné planety u podobného typu dvojhvězdy nyní ohlásili čínští astronomové.

Vědci se zaměřili na dvojhvězdu HU Aqr v souhvězdí Vodnáře. Obecně se jedná o zákrytovou dvojhvězdu. Přestože běžným dalekohledem obě složky nerozeznáme, můžeme pozorovat vzájemné zákryty, které se ve světelné křivce (graf závislosti jasnosti na čase) projeví jako periodické změny jasnosti „hvězdy“. Pokud by okolo dvojhvězdy obíhaly nějaké planety, k zákrytům by nedocházelo se železnou pravidelnosti, ale nalezli bychom v periodě nepatrné odchylky.

Čínští astronomové takové odchylky v případě HU Aqr objevili. Podle jejich studie obíhají dvojhvězdu dvě planety o hmotnosti nejméně 5,9 a 4,5 Jupiteru. První z planet HU Aqr (AB) b by se měla pohybovat po spíše kruhové dráze ve vzdálenosti 3,6 AU s dobou oběhu 6,54 let. Druhá a méně hmotná HU Aqr (AB) c okolo dvojhvězdy obíhá po protáhlé eliptické dráze ve vzdálenosti 5,4 AU s dobou oběhu 11,96 let. Tyto orbitální parametry jsou přibližně srovnatelné s Jupiterem.

Podezření na existenci exoplanety HU Aqr (AB) b měli astronomové již od roku 2009, kdy byly zveřejněny výsledky pozorování HU Aqr kosmickým dalekohledem XMM-Newton.

Planetární systém u kataklyzmické proměnné hvězdy HU Aqr. Červenou tečkovanou čárou je znázorněna pravděpodobná oběžná dráha třetí, dosud nepotvrzené planety. Credit: S.-B. Qian et al.

Binární systém HU Aqr však není jen tak ledajaký. Jedná se o kataklyzmickou proměnnou hvězdu typu AM Her, která se v odborné literatuře označuje jako polar. Svůj název si tento typ proměnné hvězdy vysloužil tím, že produkuje kruhově a lineárně polarizované světlo. Dvojhvězdy tohoto typu mají rovněž velmi silné magnetické pole.

Dvojhvězdu v tomto případě tvoří červený trpaslík (hmotnosti 0,2 Slunce) z něhož přetéká materiál na bílého trpaslíka o hmotnosti asi 0,9 Slunce. Obě složky okolo sebe obíhají s periodou 2,08 hodin.

Astronomové se domnívají, že planetární systém má ještě třetího člena. K ověření však bude potřeba HU Aqr pozorovat dalších nejméně 10 let.

Poznámka: pod pojmem kataklyzmické proměnné hvězdy rozumíme takové, u kterých dochází nepravidelně (případně jen jednou) k prudkému zjasnění. Mezi kataklyzmické proměnné hvězdy se často zařazují také novy a supernovy.