Exoplaneta beta Pictoris v představách malíře. Credit: ESO/L. Calçada

V létě loňského roku představili astronomové z Evropské jižní observatoře snímky hvězdy beta Pictoris. Slavná stálice ze souhvězdí Malíře je pod drobnohledem vědců mnoho let. V roce 1983 byl u hvězdy nalezen protoplanetární disk, ze kterého se dle teorií tvoří planety. Oběžnice hvězdy beta Pictoris byla nalezena přímým zobrazením až v roce 2003, několik let však trvalo, než se objev potvrdil. V případě přímého zobrazení totiž nikdy nevíte, zda je „podezřelá“ skutečně planetou nebo se jen promítá do okolí hvězdy a nemá s ní nic společného. V dalších letech planeta na snímcích nalezena nebyla, aby se v loni zase objevila na jiné straně. Nejnovější poznatky existenci planety opět potvrzují.

Výsledky výzkumu jsme vám detailně popsali v loňském článku. Přístroj NaCo, který je součástí nádobíčka dalekohledu VLT Evropské jižní observatoře v Chile, se opět podíval do souhvězdí Malíře. Zatímco v předešlých letech byla hvězda pozorována ve vlnové délce 3,8 mikrometrů, tentokrát se NaCo podíval na zoubek vlnové délce 2,18 mikrometrů. Na základě všech dat se více méně potvrdila již dříve odhadována hmotnost planety na 7 až 11 Jupiterů. Kromě toho byla odhadnuta efektivní teplota exoplanety beta Pictoris na 1100 a 1700 K. Podle všeho se zdá, že si planeta zachovala značnou část tepla, které získala při svém vzniku. Stáří systému se odhaduje na řádově miliony let.

Planeta beta Pictoris na snímcích z různých let a v rozličných vlnových délkách.

Hvězda beta Pictoris bude v hledáčku obřích dalekohledů i v budoucnu. Jedná se o unikátní laboratoř, jejíž výzkum nám může napomoci pochopit vznik a vývoj planet.