Xavier Bonfils a jeho mezinárodní tým představil novou exoplanetu. GJ 3634 b si už v odborných a popularizačních análech vysloužila označení „horká super-Země“. Realita je však taková, že o novém přírůstku vlastně moc nevíme.

I když má odborný článek nějakých osm stran, GJ 3634 b je pro nás spíše velkou neznámou. Planeta totiž zřejmě nevykonává tranzity, takže její poloměr nezjistíme. Hmotnost exoplanet můžeme spíše hrubě odhadnout a tak nemá příliš velký smysl vynášet soudy nad složením tělesa. Hmotnost GJ 3634 b byla odhadnuta na přibližně 7 až 8,5 Země. Nelze však říci, zda se jedná o planetu s kamenným povrchem nebo spíše s hustou atmosférou a la Neptun.

GJ 3634 b obíhá okolo svého slunce ve vzdálenosti jen 0,0287 AU s periodou 2,64 dní. Mateřskou hvězdou je v tomto případě červený trpaslík o hmotnosti a velikosti asi poloviny Slunce, který nalezneme ve vzdálenosti 65 světelných let směrem v souhvězdí Hydry.

Exoplaneta byla objevena metodou měření radiálních rychlostí evropským spektrografem HARPS. Tým dával z počátku určitou naději, že by GJ 3634 b mohla z našeho pohledu před svou hvězdou přecházet. Pokud by tomu tak bylo, neměli by pozemští lovci světelných křivek příliš velkou šanci. Astronomové se proto obrátili na kosmický dalekohled Spitzer. Infračervený teleskop pozoroval hvězdu během léta 2010, avšak žádné tranzity nalezeny nebyly.

=> Animace planetárního systému