Kamery projektu HATNet v Arizoně.

Automatický vyhledávací projekt HATNet má na svědomí objev další exoplanety. HAT-P-15 b obíhá okolo hvězdy podobné Slunci ve vzdálenosti 0,094 AU s dobou oběhu 10,9 dní. Hmotnost nové exoplanety se odhaduje na 1,95 Mj a poloměr jen na 1 Rj. Astronomové odhadují hustotu exoplanety na 1,96 + / -0,22 g/cm3. Pro srovnání uveďme, že hustota Jupiteru je asi 1,3 cm3, tedy o polovinu menší. Podle simulačních modelů by se povrchová teplota mohla pohybovat okolo 700°C.

Hungarian Automated Telescope Network (HATNet) disponuje šesti automatickými kamerami o průměru 11 cm v Arizoně a na Havaji. Projekt provozuje Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. V názvu figuruje Maďarsko, neboť přístroj byl vyvinut malou skupinou astronomů v rámci Maďarské astronomické společnosti. Duchovním otcem projektu je Bohdan Paczyński, který chtěl síť původně využít pro sledování proměnných hvězd. První přístroj byl uveden do provozu v roce 2003 a do dnešních dní má projekt na svém kontě 15 objevených exoplanet. Dalších asi 6 až 7 kandidátů čeká na své prověření.

Zdroj: HAT-P-15b: A 10.9-day Extrasolar Planet Transiting a Solar-type Star