Popis dalekohledu Kepler

Kosmický dalekohled Kepler, do jehož mise vkládala NASA velké naděje, má vážnou poruchu. V důsledku technické závady je téměř vyloučeno, že se podaří najít exoplanetu o velikosti Země, jenž obíhá v obyvatelné zóně, v nejbližších 3 letech.

UPDATE: Nové informace čtěte v samostatném článku.

Kosmický dalekohled Kepler se vydal do vesmíru 7. března letošního roku s cílem nalézt exoplanetu o velikosti Země, která obíhá okolo své mateřské hvězdy v obyvatelné zóně. Kepler hledá exoplanety u cizích hvězd pomoci metody tranzitní fotometrie. Pokud exoplaneta z našeho pohledu přechází před svou hvězdou, dojde k nepatrnému poklesu jasnosti hvězdy. Kepler sleduje 100 000 vybraných hvězd v souhvězdí Labutě.

Technický problém

NASA ale nyní oznámila, že kosmický dalekohled má technickou závadu. Podle dostupných informací se zdá, že tři zesilovače vytváří šum, který ruší pozorování kosmického dalekohledu. Vědci odhalili závadu už před startem při testech a dle svých slov měli velkou obavu, že se komplikace objeví. Pro misi bylo údajně výhodnější nechat dalekohled odstartovat a řešit případné patálie až dodatečně, než se snažit technický problém vyřešit mechanicky, odkladem startu a rozebráním dalekohledu.

Do roku 2011 na druhou Zemi zapomeňte

Získaná data prý lze těžkopádným způsobem upravit ručně do více méně použitelné podoby. Tento postup je však dle šéfa vědeckého týmu Williama Boruckiho až příliš komplikovaný a nevedl by ke kýženému výsledku. NASA proto připravuje software, jenž má problém odstranit nebo minimalizovat. „Záplata“ ale nebude hotová dříve než v roce 2011. Do té doby můžeme na hledání druhé Země zapomenout.

Na Zemi bouchají šampaňským

S nutnou dávkou nadsázky můžeme říci, že v těchto chvílích na některých observatořích bouchají šampaňské. „Odrovnaní Keplera“ dává reálnou šanci pozemských dalekohledům, aby využily současný boom ve výzkumu exoplanet a byly to oni, kdo objeví první exoplanetu s parametry Země, jenž obíhá okolo svého slunce v obyvatelné zóně.

Pokud se nám podaří zjistit další informace, budeme Vás informovat. Sledujte také naše novinky na twitteru: http://twitter.com/exoplanetycz.

Zdroj: universetoday.com