Znovu vypuštěný Hubblův kosmický dalekohled.
NASA nedávno zveřejnila netradiční tiskovou zprávu, která stručně představuje populární formou práci slavného infračerveného kosmického dalekohledu Spitzer. Ten se mimo jiné proslavil také výzkumem exoplanet. V tiskové zprávě je fiktivní rozhovor se samotným dalekohledem. Rozhovor nás velmi inspiroval a vytvořili jsme obdobný rozhovor s Hubblovým kosmickým dalekohledem.

Exoplanety.cz: Jak se dnes máte?

HST: Výborně! Ale ještě před pár dny to bylo opravdu dost špatné.

Exoplanety.cz: Copak?

HST: Ale, to víte…dvacetiny na krku a to je na kosmický dalekohled už opravdu důchodový věk. Setrvačníky už moc nefungovaly, vědecké přístroje byly jak z bazaru…

Exoplanety.cz: Ale teď byl u vás raketoplán. Prodělal jste omlazovací kúru?

HST: To je pravda. Kluci mě opravili, takže jsem lepší a výkonnější než za mlada. Už se těším až vám tam na Zemi pošlu další nádherné fotografie a učiním nějaký ten průlomový objev. Jsem ješita a rád se objevuji na předních stránkách nejen astronomických časopisů a webů :-)

Znovu vypuštěný Hubblův kosmický dalekohled.

Exoplanety.cz: Když už jsme u těch objevů, který považujete za nejvýznamnější?

HST: To je těžká otázka. Původně jsem měl pomoci zjistit Hubblovu konstantu a zpřesnit tak stáří vesmíru. Uf, to už je let. Ale těch úspěchů bylo více. V roce 1994 jsem se podíval na dopad komety Shoemaker-Levy 9 do atmosféry Jupiteru. Taky mě za úkolovali projektem Hubblova hluboká pole. Pozoroval jsem dva poměrné malé úseky oblohy a našel spoustu galaxií. Díky tomu mohli astronomové tam dole na Zemi odhadnout, kolik je ve vesmíru galaxií.

Exoplanety.cz: Ale proslavil jste se také výzkumem exoplanet.

HST: Ano. V roce 1995 jsem dostal zprávu, že astronomové z Ženevské observatoře objevili první planetu u cizí hvězdy. Měl jsem z toho samozřejmě velkou radost a doufal jsem, že se dočkám toho, až budu takové planety zkoumat.

Exoplanety.cz: Můžete nám povědět o některých vašich úspěších na tomto poli?

HST: Nerad se chlubím, ale společně s jedním kolegou (kosmický dalekohlede Spitzer – pozn. redakce) jsme jako první zkoumali atmosféry několika exoplanet. Například v atmosféře exoplanety HD 209458b jsem našel molekuly vody a u exoplanety HD 189733 b organické molekuly.

S kosmickým dalekohledem Spitzer uděláme rozhovor až někdy jindy. Tentokrát neměl čas...

Exoplanety.cz: Vy jste ale několik exoplanet i objevil?

HST: Ano, v roce 2006 jsem objevil v centrální části Galaxie 16 exoplanet a pár úspěchů jsem si připsal i potom. Koncem loňského roku jsem objevil přímou metodou exoplanetu u hvězdy Fomalhaut.

Exoplanety.cz: Ale těch vámi objevených exoplanet zase tak moc není. Aby nezačal bulvár spekulovat, že nejste v dobré kondici?

HST: Ale ne, ten problém je jinde. Jednak nemám čas, musím se věnovat i jiným oblastem astronomie a potom mám velmi malé zorné pole, takže nemohu sledovat větší množství hvězd současně, jako to teď začal dělat kolega Kepler.

Exoplanety.cz: Média psala, že za 5 let hodláte ukončit svou profesionální kariéru?

HST: To není úplně přesné. Kluci z raketoplánu Atlantis mou životnost prodloužili nejméně o 5 let. Lidi, kteří mě znají, ale ví, že se jen tak nevzdávám a vydržím déle.

Exoplanety.cz: Znáte někoho z českých astronomů?

HST: Jakých?

Exoplanety.cz: Česká republika je novým členem ESA. Ale dobrá, nechme toho a podívejme se ještě na tu poslední operaci. Co všechno nového jste dostal?

HST: Především mi byly vyměněny setrvačníky a dostal jsem dva nové přístroje – spektrograf COS (Cosmic Origins Spectrograph) a kameru WFC3 (Wide Field Camera 3). Také mi byly vyměněny baterie, část tepelné izolace a opraveny některé staré přístroje.

Exoplanety.cz: Říká se, že vaším nástupcem má být kosmický dalekohled JWST, jaký na něj máte názor?

HST: Ehm, na co jste se ptal? Nedával jsem pozor, zrovna mě kalibrovali. Chystám se vrhnout zpět na pozorování…

Exoplanety.cz: Ptal jsem se na váš názor na dalekohled JWST.

HST: Aha. Říká se o něm, že je můj nástupce, ale já s tím úplně nesouhlasím.

Astronauti při práci u Hubblova dalekohledu.

Exoplanety.cz: Proč?

HST: Není to nic osobního, ale JWST bude pozorovat spíše v infračervené části spektra. Zatímco mou parketou je hlavně viditelná část spektra, ačkoliv do blízké oblasti infračerveného záření také občas zabrousím.

Exoplanety.cz: Proč je tedy JWST označován za vašeho nástupce.

HST: Tohle označení by chtěl asi každý (směje se). Ale teď vážné. JWST bude velkou kosmickou observatoří a do vesmíru bude za nějakých 3 až 5 let startovat s velkými očekáváními, se kterými tam před téměř 20 lety posílali mě. Takže tohle je patrně to, co nás spojuje.

Exoplanety.cz: Říkáte za 3 až 5 let, ale pokud vím, tak JWST má startovat v roce 2013?

HST: Ano, ale znáte to. Takovéto projekty vždy naberou nějaký ten skluz…

Exoplanety.cz: Děkuji za rozhovor a přeji mnoho úspěchu.

HST: Taky děkuji a zdravím vaše čtenáře.