Plynný obr u červeného trpaslíka. Credit: NASA, ESA and G. Bacon (STScI)

TOI-2257 je červeným trpaslíkem o velikosti asi třetiny Slunce. V roce 2019 u této hvězdy pozorovala TESS pokles jasnosti o 0,4 %. Lovec exoplanet pozoroval hvězdu ve čtyřech sektorech. Vědci dohledali další tranzit o 176 dní později. Mohlo to znamenat, že planeta obíhá okolo červeného trpaslíka s oběžnou dobou 176 dní. Na rozdíl od první mise Keplera však TESS nepozoruje jedno místo po delší dobu. V době, kdy se dívala jinam, mohly proběhnout další tranzity. Vědci tak pracovali s možností, že oběžná doba může být také 88, 58,6, 44 nebo 35,2 dnů.

Pravdu nakonec odhalil metrový dalekohled na McDonald Observatory. Vědci si vzal zmíněné periody, spočítali další tranzit a hledali. Pozorovat to já, určitě by to byla ta poslední možnost. Na McDonald Observatory však měli větší štěstí. 4. března 2021 k tranzitu nedošlo, takže oběžnou dobu 58,6 dnů si mohli škrtnout. Další v pořadí byla oběžná doba 35,2 dnů a tranzit 20. dubna. K němu doopravdy došlo.

Exoplaneta TOI-2257 b má poloměr 2,2 Země a hmotnost 5,6 Země. To je poměrně neobvyklé, protože u červených trpaslíků nacházíme spíše menší planety zemského typu nebo o něco větší. Planeta určitě nebude obyvatelná, ale mohla by mít menší měsíc. Pokud by měl vhodnou atmosféru, mohly by na jeho povrchu existovat podmínky vhodné k životu. TOI-2257 b se totiž okolo své hvězdy pohybuje v obyvatelné oblasti a nebýt to svět, který má blíže k Neptunu než k Zemi, mohla by na jeho povrchu a s pozemskou atmosférou panovat velmi příjemná teplota.

Ale to je kdyby. Realita je sice méně sexy ale stále zajímavá. Mateřská hvězda je poměrně jasná v infračervené části spektra. TOI-2257 b je navíc jedním z mála sub-neptunů, u kterého lze očekávat v atmosféře vodu. Jinými slovy je to vhodný cíl pro Kosmický dalekohled Jamese Webba.

TOI-2257 b je ale zajímavá ještě jednou věcí. Pohybuje se po dráze, která je hodně protáhlá. Výstřednost dosahuje 0,5. Je tedy pravděpodobné, že se někde dál od hvězdy nachází další planeta, která svou gravitací ovlivnila pohyb TOI-2257 b.

Planeta má velkou poloosu dráhy 0,145 AU, ale díky své výstřednosti se pohybuje 0,07 až 0,21 AU daleko od své mateřské hvězdy.

Zdroj: TOI-2257 b: A highly eccentric long-period sub-Neptune transiting a nearby M dwarf | Astronomy & Astrophysics (A&A) (aanda.org)