Planetární systém HR 8799. Foto: Jason Wang (Caltech)/Christian Marois (NRC Herzberg)

HR 8799 je mladá hvězda se stářím asi 30 milionů let, kterou najdeme ve vzdálenosti 133 světelných let v souhvězdí Pegase. Okolo této mladé stálice obíhají čtyři exoplanety, které jsou mnohem hmotnější než Jupiter.

Díky jejich hmotnosti, mládí a také poměrně solidní separaci (vzdálenosti od hvězdy) je už hezkých pár let pozorujeme přímo. Dokonce tak dlouho, že astronomové mohou sestavovat videa, která zachycují jejich oběh okolo hvězdy.

Exoplanety se označují malými tiskacími písmeny. Jejich pořadí závisí na pořadí objevu, což nemusí vždy nutně respektovat pořadí planet směrem od hvězdy. V případě planet u HR 8799 jsou to směrem od hvězdy planety e, d, c, b. Planety obíhají ve vzdálenostech 16, 26, 41 a 71 AU.

Změřili rychlost rotace

Astronomové nyní v rámci nové studie využili přístroj Keck Planet Imager and Characterizer (KPIC) na havajském Keckově dalekohledu a změřili s vysokým rozlišením spektra jednotlivých planet.

V atmosférách HR 8799 c, d a e jasně detekovali vodu a oxidu uhelnatý. V atmosféře planety b se voda a oxid uhelnatý nachází zřejmě také, ale důkazy nejsou zatím tak výrazné.

Kromě toho se ale autorům podařilo změřit rychlost rotace planet! Zjistili, že minimální rychlosti rotace planet d a e dosahují 10,1 km/s, respektive 15 km/s. To znamená, že délka dne může být krátká až tři hodiny, nebo může trvat až 24 hodin v závislosti na sklonu osy. Pro představu, jeden den na Jupiteru trvá téměř 10 hodin a rychlost jeho rotace je přibližně 12,7 km/s.

Pokud jde o další dvě planety, tým byl schopen určit horní hranici rotace planety HR 8799 c, která se otáčí rychlostí méně než 14 km/s. Měření rotace planety b bylo neprůkazné.

Znalost rychlosti otáčení planety umožňuje nahlédnout do historie jejího vzniku. Jak na sebe planeta nabaluje prach a plyn z disku, její rotace se zvětšuje. Poté ale rychlost rotace zpomalí magnetické pole planety. Jakmile je proces akrece dokončen a planeta se ochladí, začne se znovu otáčet rychleji.

Planety u HR 8799 tyto teorie potvrzují. Kromě toho se potvrzuje, že planety s nižší hmotností rotují rychleji, protože magnetická brzda není tak silná.