Družice Gaia. Credit: ESA/ D. Ducros

Evropská družice Gaia se do vesmíru vydala v prosinci 2013. Její současná prodloužená mise končí v prosinci příštího roku, ale očekává se prodloužení – možná až do roku 2025.

Gaia patří mezi nejvíce podceňované astronomické družice v historii. Možná za to může částečně i tradičně slabá PR Evropské kosmické agentury. Výsledky družice najdete snad ve většině současných astronomických odborných studií.

Gaia měří velmi přesně pozice stovek milionů hvězd v Galaxii. Studuje ale i další její parametry. Její výsledky budou mít dopad i na výzkum exoplanet – ke studiu exoplanet potřebujete znát přesně parametry mateřské hvězdy. Ale nejde jen o hvězdy. Očekáváme, že Gaia bude nacházet exoplanety astrometrickou metodou. Na rozdíl od měření radiálních rychlostí a tranzitů dokáže najít planety na vzdálenějších drahách a také určit jejich hmotnost bez nutnosti znalosti sklonu dráhy vůči nám (klíčový údaj o měření radiálních rychlostí). Metoda však vyžaduje čas a data z družice jsou uvolňována pomalu, takže si musíme počkat.

První tranzitující exoplaneta

Gaia teoreticky dokáže pozorovat také tranzity exoplanet, i když to není její cíl. V minulosti zachytila tranzity některých již známých exoplanet. Nyní vědci z ESA oznámili objev první tranzitující exoplanety družicí Gaia. Evropská družice se tak sice skromně ale přesto zapisuje po bok takových jmen, jako jsou CoRoT, Kepler, TESS nebo Spitzer.

Exoplaneta byla objevena u hvězdy s označením Gaia EDR3 3026325426682637824 už v prvních 34 měsících pozorování družice. Gaia zachytila čtyři tranzity o hloubce asi 1,5 %, které se opakovaly s periodou 3 dnů.

Vědci následně využili spektrografu PEPSI na dalekohledu Large Binocular Telescope (LBT) v Arizoně, aby měřením radiálních rychlostí ověřili povahu objektu. Planeta má hmotnost o něco větší než Jupiter.

Nedávno navíc exoplanetu pozorovala také TESS, která potvrdila její existenci a parametry. V katalogu družice je pod označením TIC 11755687. TESS pozorovala mateřskou hvězdu na přelomu let 2019 a 2020 a následně znovu o rok později (sektory 6 a 33).