Jeden z radioteleskopů VLBA. Foto: Cumulus Clouds, CC-BY-SA-3.0

K objevování exoplanet nemusíme využívat jen klasické dalekohledy ale jde to i prostřednictvím radioteleskopů na dlouhých vlnách.

Astronomové využili radioteleskopů VLBA (Very Long Baseline Array), které jsou rozeseté po celých Spojených státech a také mimo americký kontinent (například Panské ostrovy, Havaj). Na paškál si vzali hvězdu TVLM 513–46546 o hmotnosti jen 0,08 Slunce nebo chcete-li 80 násobků Jupiteru. Jedná se tak o objekt na pomezí hnědého trpaslíka a ultrachladného trpaslíka. Hvězda se nachází 35 světelných let v souhvězdí Pastýře.

U hvězdy se podařilo najít exoplanetu o hmotnosti Saturnu. Vědci využili sice radioteleskopu, ale také poměrně běžného jevu. Opět šlo o dynamiku. Planeta obíhá okolo společného těžiště s hvězdou, které je posunuté vůči středu hvězdy, takže planeta s hvězdou jakoby cloumá. To se může projevit ve spektru hvězdy ale také v jejím vlastním pohybu. Tomu druhému se říká astrometrie a dnes ji využívá třeba družice GAIA.

V tomto případě vědci velmi přesně měřili pozici hvězdy prostřednictvím radioteleskopu. Začali s tím v červnu 2018 a pokračovali po dobu 1,5 roku. Kromě toho mohli využít devět starších pozorování z období mezi březnem 2010 a srpnem 2011.

Planeta se zkráceným názvem TVLM 513b obíhá okolo hvězdy třikrát blíže než Země okolo Slunce s periodou 221 dní. Je to sice blízko ale stále o něco dál, než většinou loví astronomové prostřednictvím měření radiálních rychlostí. Astrometrie dokáže najít planety dál od hvězdy, takže je dobrým doplňkem.