Systém Kepler-47 v představách malíře. Credit: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle

Říká se jim Tatooine podle slavné planety z Hvězdných válek. Odborně jsou to cirkumbinární planety.

Představte si dvojhvězdu. Dvě hvězdy obíhají okolo společného těžiště a okolo obou pak obíhá planeta, která tak má regulérně dvě hvězdné matky. Kromě pojmu cirkumbinární se v již opravdu odborné literatuře můžete setkat také s pojem P-typ systému. Vedle toho existuje ještě S-typ, kdy planeta obíhá jen okolo jedné z hvězd vícenásobného hvězdného systému.

Cirkumbinární exoplanety objevoval zejména Kepler a doufáme, že TESS v tom bude pokračovat.

Naprosto unikátním systémem je v tomto ohledu Kepler-47. Už v létě 2012 u něj byly objeveny dvě exoplanety s tím, že existuje slušná šance na existenci ještě třetí planety. A ta byla nyní potvrzena.

Kepler-47 tvoří dvě hvězdy, které obíhají okolo společného těžiště s periodou 7,45 dne ve vzdálenosti 0,0836 AU (12x blíže než obíhá Země od Slunce). První z hvězd má hmotnost srovnatelnou se Sluncem, druhá dosahuje jen třetiny hmotnosti naší mateřské hvězdy. Obě hvězdy se navzájem zakrývají.

První z planet Kepler-47b má poloměr asi 3 Země a okolo obou hvězd obíhá s periodou 49,5 dní ve vzdálenosti 0,29 AU.

Kepler-47c má poloměr 4,6 Země a obíhá s periodou 303,2 dní ve vzdálenosti 0,989 AU. Dráha planety „c“ se nachází v obyvatelné oblasti, na jejíž parametry mají pochopitelně vliv obě hvězdy. Bude však podobná spíše menšímu Neptunu, takže o podmínkách k životu mluvit nemůžeme.

Nově potvrzená planeta Kepler-47d obíhá mezi dříve potvrzenými planetami s periodou 187 dní a má poloměr asi 7 Zemí. Nachází se na vnitřním okraji optimistické obyvatelné zóny.

Všechny tři planety jsou tak podstatně větší než Země. Zatím známe jen něco přes 10 cirkumbinárních planet, ale i tak je velmi zajímavé, že všechny mají poloměr 4 až 8 Zemí. Uvidíme, zda jich TESS najde více.

Zdroj: Discovery of a Third Transiting Planet in the Kepler-47 Circumbinary System