TESS. Credit: NASA

Seznam blízkých exoplanet se díky družici TESS postupně pěkně rozrůstá a s ním také počet možných cílů pro budoucí atmosférický průzkum.

Novým přírůstkem je planetární systém TOI-270. Okolo poměrně jasného a blízkého červeného trpaslíka obíhají tři planety. Nejblíže k hvězdě je super-země o poloměru 1,25 Země. Trochu dál se pohybují dva mini-neptuni o poloměrech 2,4 a 2,13 Země. Oběžné doby planet jsou 3,4, 5,6 a 11,4 dní.

Na povrchu nejbližší planety určitě nebudou podmínky vhodné k životu. Rovnovážná teplota nejvzdálenější z planet je 340 Kelvinů.

Jedná se však o poměrně blízký (73 světelných let) planetární systém, který je vhodný pro další výzkum. Mateřská hvězda je klidná a relativně jasná, takže bude možné určit hmotnosti planet měřením radiálních rychlostí. Odhad hmotnosti může obstarat také pozorování změn v časech tranzitů – jak se planety vzájemně gravitačně ovlivňují. Planety jsou také vhodné pro průzkum atmosféry.

Nelze vyloučit, že okolo hvězdy obíhají další planety, které netranzitují, ale na jejichž povrchu by mohly být podmínky vhodné k životu.

Zdroj: A Super-Earth and two sub-Neptunes transiting the bright, nearby, and quiet M-dwarf TOI-270