GJ 3470 b v představách malíře. Credit: NASA/ESA/D. Player (STScI)

Astronomové objevují horké jupitery, horké země ale mezi nimi je téměř prázdno. Planet o velikosti a hmotnosti Neptunu s krátkou oběžnou dobou moc nenajdeme. Podobné planety zřejmě existují, ale v průběhu stovek milionů až jednotek miliard let přijdou o svou atmosféru. Zmenší se a přesunou se do kategorie super-zemí.

Hubblův kosmický dalekohled nedávno pozoroval tři tranzity planety GJ 3470 b, která byla objevena před sedmi lety. Vzhledem k tomu, že se jedná o tranzitující planetu, známe její hmotnost a velikost. Poloměr planety bude nepatrně větší ve srovnání s Neptunem. Hmotnost je o dost menší. Neptun má 17 Zemí, GJ 3470 b asi 12,5 Země, ale jde samozřejmě jen o dolní odhad.

Nafouknutá planeta obíhá ve vzdálenosti 5,3 milionů km od červeného trpaslíka. Aktivní hvězda postupně likviduje a odfoukává atmosféru planety. Hubble našel v okolí planety více než velké množství neutrálního vodíku. Podle odhadů ztratí planeta za jedinou sekundu na 100 tisíc tun materiálu.

Horkých a teplých neptunů moc není. Graf ukazuje závislost poloměru planety na její vzdálenosti od hvězdy. Credit: NASA/ESA/A. Feild (STScI)
NASA/ESA/A. Feild (STScI)

Stáří hvězdy se vždy odhaduje trochu špatně, ale v tomto případě by hvězda a tedy i planeta mohly mít okolo 2 miliard let. Za dobu své existence ztratila planeta 4 až 35 % své hmotnosti a to už je slušná dieta.

Pokud to půjde takto dál, dostane se planeta se svou hmotností pod 10 Zemí a to už je svět super-zemí. Místo neptunu zůstane jen jeho obnažené jádro.

Zdroj: Hubble PanCET: an extended upper atmosphere of neutral hydrogen around the warm Neptune GJ 3470b