HATS-71b (TIC 234523599) v datech z TESS. Credit: NASA

Astronomové objevili dalšího horkého jupitera. HATS-71b se ale trochu vymyká běžným standardům pro horké jupitery. Obíhá totiž okolo červeného trpaslíka.

HATS-71 je nejchladnějším (3500 K) červeným trpaslíkem, u kterého byl objeven horký jupiter. Hvězda má přibližně polovinu hmotnosti jako Slunce. Planeta okolo ní obíhá s periodou 3,8 dní a má poloměr 1 Jupiteru.

Astronomové objevili planetu prostřednictvím projektu HATSouth. Mateřská hvězda se  nacházela v prvním sektoru družice TESS, která samozřejmě také pozorovala tranzity planety.

Přechod planety před hvězdou obvykle způsobí pokles jasnosti o pár setin až desetin procenta. Maximálně to bývá okolo 1 až 2 %. Tranzit HATS-71b způsobuje mezi horkými jupitery rekordní pokles jasnosti o 4,7 %.

Na základě měření radiálních rychlostí se podařilo zjistit, že exoplaneta HATS-71b má hmotnost nejméně 0,45 Jupiteru.

HATS-71b je sice horkým jupiterem, ale až tak horký nebude. Blízký červený trpaslík ohřívá planetu na teplotu méně než 600 Kelvinů.

Vzácný mezi vzácnými

Horkých jupiterů se zatím podařilo objevit přes 400, ale ve skutečnosti jsou ve vesmíru spíše výjimečné. Horké jupitery u červených trpaslíků jsou ještě o dost vzácnější. Známe jen čtyři další: Kepler-45b, HATS-6b, NGTS-1b a HD 41004Bb. Poslední jmenovaný navíc může být hnědým trpaslíkem.

Je otázkou, zda jsou horcí jupiteří u červených trpaslíků skutečně ještě vzácnější než u hvězd podobných Slunci, nebo jde jen o observační zkreslení.

Možná má průvodce

HATS-71 možná není sama. Data ukazují, že může mít hvězdného společníka o hmotnosti asi čtvrtiny Slunce. Pokud existuje (přímý důkaz není), tak parametry exoplanety ovlivní jen nepatrně.

Zdroj: HATS-71b: A giant planet transiting an M3 dwarf star in TESS Sector 1