Dalekohled VISTA v Chile. Credit: ESO, CC BY 4.0

Astronomové objevili další podivně se chovající hvězdu. Má poměrně dobře zapamatovatelné označení VVV-WIT-07. Její jasnost v létě 2012 klesla o 80 %!

Je VVV-WIT-07 další Tabbyinou hvězdou s nevysvětlitelnými poklesy jasnosti? Možná ano. Na rozdíl od Tabbyiny hvězdy (KIC 8462852) za objevem záhadné stálice tentokrát nestojí kosmický dalekohled Kepler, ale pozemský dalekohled VISTA, který se nachází v Chile.

Na dalekohledu Evropské jižní observatoře běžela v letech 2010 až 2016 přehlídla VISTA Variables in the Vía Láctea (Vía Láctea je španělsky Mléčná dráha). V současné době probíhá její druhá nadstavbová fáze.

Ze zkratky tohoto projektu vychází také část označení hvězdy (VVV), druhá část vychází z anglického What is this?

Je to skutečně záhada. Hvězda v průběhu času měnila svou jasnost. V červenci 2012 dokonce poklesla o 80 %, což je ještě mnohem více než v případě Tabbyiny hvězdy, kde to bylo v maximu jen 20 %.

Astronomové s jistotou nevědí o jaký typ hvězdy se jedná, ale pravděpodobně jde o červeného trpaslíka.

Možných vysvětlení je tedy více a to včetně tzv. Mamajekova objektu. O něm jsme už psali. Okolo hvězdy J1407 obíhá planeta nebo spíše hnědý trpaslík s obřími prstenci, které způsobují obrovské poklesy jasnosti a to dokonce ještě více než v případě nově objevené záhadné hvězdy.

Pokud by VVV-WIT-07 byl dalším takovým případem, ukazovalo by to, že podobné systémy s hvězdou, okolo které obíhá planeta či hnědý trpaslík s obrovskými prstenci, nejsou ve vesmíru až tak vzácné. Dalším příkladem je třeba PDS 10.

Existují ale i další možnosti. VVV-WIT-07 může být mladou hvězdou obklopenou prachem.

V poklesech jasnosti našli vědci dvě možné periody o délce 170 a 322 dní. Není však jisté, že se skutečně jedná o periodický úkaz. Odpověď bychom však mohli mít už brzy. V případě 170 denní periody by k dalším poklesům hvězdy mělo dojít 21. ledna, 10. července a 27. prosince 2019. V případě delší 322 denní periody pak okolo 7. srpna 2019.

Zdroj: VVV-WIT-07: another Boyajian’s star or a Mamajek’s object?