Exoplaneta u obří hvězdy. Credit: NASA

Aldebaran je oranžový obr, který je nejjasnější hvězdou v souhvězdí Býka a jednou z 15 nejjasnějších hvězd noční oblohy. Už v 90. letech se u něj podařilo objevit exoplanetu, ale objev tehdy nebyl příliš průkazný a zapadl.

Existenci Aldebaranu b vzkřísila až studie z roku 2015, která také dala podstatně větší naději, že Aldebaran b je skutečně planetou a ne hnědým trpaslíkem.

Podle prvotních odhadů měl mít objekt hmotnost blízkou hranici mezi planetami a hnědými trpaslíky. Mezitím však došlo k úpravě hmotnosti samotného Aldebaranu, což ovlivnilo i odhad hmotnosti planety.

Nyní vychází další studie, která se dívá na Aldebaran prostřednictvím astroseismologie. Autoři studovali hvězdné oscilace pomocí kombinace starších spektrálních pozorování a nových dat z dalekohledu Hertzsprung SONG, který se nachází na Kanárských ostrovech.

K dispozici měli také přesná fotometrická měření z dalekohledu Kepler. Aldebaran se dostal do hledáčku slavného dalekohledu během 13. kampaně mise K2 mezi březnem a květnem loňského roku.

Výsledkem je upřesnění hmotnosti Aldebaranu na 1,16 ± 0,07 hmotnosti Slunce. Planeta Aldebaran b by měla obíhat ve vzdálenosti 1,5 AU s periodou 629 dní. Její hmotnost je 5,8 ± 0,7 hmotnosti Jupiteru. Je však dobré připomenout, že měření radiálních rychlostí poskytuje údaj o dolním odhadu hmotnosti. Reálná hmotnost bude záviset na sklonu roviny oběžné dráhy planety vůči nám. Aldebaran b tak může mít ve skutečnosti hmotnost daleko větší – až blízkou hranici mezi planetami a hnědým trpaslíkem.

Podle simulací se zdá, že v době, kdy byl Aldebaran hvězdou hlavní posloupnosti, dostávala planeta stejné množství záření, jaké dostává Země od Slunce.

Zdroj: Aldebaran b’s temperate past uncovered in planet search data