TESS, credit: NASA

Nový lovec exoplanet TESS dorazil na Mys Canaveral. Družici vynese do vesmíru raketa Falcon 9 od SpaceX. Bude to vůbec poprvé, co raketa Elona Muska odstartuje z Floridy s vědeckou družicí NASA.

SpaceX si vyžádala více času na přípravy, takže termín startu se posunul o měsíc a aktuálně je stanoven na nejdříve 16. dubna. Reálně však TESS odstartuje ještě později. V harmonogramu startů SpaceX jsou před TESS ještě další 4 starty.

Falcon 9 odstartuje ze startovací rampy 40. SpaceX využije nově vyrobenou verzi Falconu 9 – tzv. block 4, který pomalu končí a později v tomto roce ho nahradí vylepšený Block 5.

WFIRST nepřežije?

Podle amerických astronomů největší  astronomický dalekohled příštího desetiletí WFIRST zřejmě skončí v propadlišti dějin. Návrh rozpočtu NASA na další rok i přes velkou nevolí amerických astronomů směřuje ke zrušení projektu. WFIRST měl stát 3,6 miliardy dolarů, což je o 400 milionů více, než se původně očekávalo. Už vloni tak byl podroben přezkumu, který měl zjistit, zda se jeho realizace vůbec vyplatí.

WFIRST se měl primárně zaměřit na výzkum skryté energie. Vedlejším produktem měly být také objevy exoplanet metodou gravitačních mikročoček.

NASA bude v příštím roce hospodařit s částkou 19,89 miliard dolarů. V dalších čtyřech letech se má suma snížit na 19,59 miliard a navíc se rozpočet nebude přizpůsobovat inflaci.

Zdroj: Skyandtelescope.com