Tabbyina hvězda (KIC 8462852) se trochu vytratila z médií, ale to neznamená, že dění okolo nejzáhadnější hvězdy v Galaxii utichlo.

Po objevu podezřelých poklesů jasnosti Keplerem následovaly letos čtyři další, které byly pozorovány už ze Země (Kepler hvězdu od roku 2013 nesleduje). Dostaly názvy Elsie, Celeste, Skara Brae a Angkor.

KIC 8462852 je monitorována a to mimo jiné kampaní, kterou vede objevitelka poklesů Tabetha S. Boyajian a je financována ze sbírky na Kickstarteru.

Na čtyři poklesy jasnosti se můžete podívat na tomto obrázku. K poslednímu došlo v září. Různě barevné body jsou měření z různých dalekohledů.

Objevila se už řada hypotéz, které se snaží vysvětlit záhadné poklesy jasnosti. Kromě zmíněných poklesů je možné, že jasnost hvězdy klesala postupně v průběhu 20. století a takřka jisté, že klesá v průběhu posledních několika let – asi o 6,3 ± 1,4 mmag za rok.

Na stole je nyní nová hypotéza. Vědci vzali pozorování z Hereford Arizona Observatory (HAO) z období od 3. do 17. srpna. Domnívají se, že pozorovaný pokles (Tabetha S. Boyajian ho označuje názvem Skara Brae) jsme už jednou viděli – v datech z Keplera, kde má označení DIP 1540.

Podle autorů studie se jedná o stejný pokles jasnosti a celou situaci okolo Tabbyiny hvězdy má vysvětlit hnědý trpaslík s obří soustavou prstenců a nejspíše také měsíců. Oběžná doba hnědého trpaslíka má být 1601 dní. Pokles jasnosti podobný tomu srpnovému a DIP 1540 má nastat znovu 27. prosince 2021.

Do jejich hypotézy má zapadat i zjasnění hvězdy, ke kterému došlo v posledních týdnech.

Tip: na této stránce se můžete podívat na pěkné simulace různých situací