Dráha objektu 1I/Oumuamua. Credit: NASA/JPL-Caltech/IAU

Jak už jsme dříve psali, 19. října objevil dalekohled Pan-STARRS hodně neobvyklý objekt. Jeho dráha a hlavně rekordní excentricita dávají jasně najevo, že nikdy nebyl gravitačně svázán ze Sluncem. Jedná se o první známý mezihvězdný asteroid.

Původně si vědci mysleli, že se jedná o kometu. Objekt dostal prozatímní označení C/2017 U1. Následná pozorování neodhalila kometární aktivitu, a tak se objekt překvalifikoval na asteroid a označení se změnilo na A/2017 U1.

Mezihvězdné asteroidy jsou novinkou, se kterou se ale budeme patrně setkávat i v budoucnu. Mezinárodní astronomická unie proto vytvořila zcela novou kategorii. Po vzoru asteroidů (A) a komet (C) se budou objekty této kategorie označovat písmenem I (interstellar).

Nový objekt tak dostal označení 1I/2017 U1 a má už i svůj název – Oumuamua. Původ jména je stejně jako objevitel Robert Weryk z Havaje a znamená to posel z dálky, který přichází jako první.

Možná by se k němu hodila i slavná znělka jistého televizního pořadu. Skladba se jmenuje The Unknown Man.

Zajímavostí je, že se objekt dostal i do slavného katalogu Exoplanet.

Zdroj: IAU