Credit: IAA-CSIC/UHU

Prstence nemají jen obří světy jako Saturn, Uran či Neptun. Astronomové objevili prstence také u trpasličí planety Haumea. Jedná se o nejvzdálenější známé prstence ve Sluneční soustavě.

Trpasličí planetu Haumea našel v roce 2004 Michael Brown, který už uvedl, že existenci prstenů u tohoto objektu nečekal.

Haumea má velikost 900 až 2000 km a obíhá daleko za dráhou Neptunu ve vzdálenosti 35 až 51 AU od Slunce.

J. L. Ortiz z Instituto de Astrofísica de Andalucía (CSIC) a jeho kolegové objevili prstence podobně, jako byly kdysi objeveny prstence Uranu. Jen v tomto případě se tak nestalo z paluby létající observatoře ale ze zemského povrchu.

Haumea 21. ledna zakryla vzdálenou hvězdu URAT1 533-182543. Pokud pozorujeme zákryt z různých míst na Zemi, můžeme upřesnit velikost tělesa. Kromě toho lze ale objevit i případné prstence, které mohou před a po zákrytu způsobit poblikávání hvězdy.

V lednu bylo v akci na různých místech Evropy 12 dalekohledů, kterým se nakonec podařilo prstence objevit. Jejich šířka je asi 70 km a poloměr 2400 km.

Haumea není prvním menším objektem s prstenci. Už dříve byly objeveny u dvou Kentaurů (Chariklo, Chiron).

Zdroj: theverge.com