Exoplanety u červeného trpaslíka. Credit: NASA

Astudillo-Defru z Ženevské univerzity a jeho kolegové objevili zřejmě nejbližší multiplanetární systém. Okolo červeného trpaslíka YZ Cet obíhají tři planety o hmotnosti Země.

Červení trpaslíci jsou oblíbeným cílem lovců exoplanet. V Galaxii jich je jako smetí, je prokázáno, že se okolo nich v hojném počtu vyskytují exoplanety o hmotnosti nebo velikosti Země a především jsou malí, takže se u nich planety hledají snáze.

Tým astronomů pozoroval od prosince 2003 do října 2016 červeného trpaslíka YZ Cet, který se nachází v souhvězdí Velryby ve vzdálenosti jen necelých 12 světelných let.

Spektrograf HARPS, nacházející se na 3,6 m dalekohledu v Chile, získal celkem 211 spekter a objevil tři možné exoplanety:

• YZ Cet b: má hmotnost minimálně 0,75 Země a oběžnou dobu 1,97 dní
  • YZ Cet c: má hmotnost minimálně 0,98 Země a oběžnou dobu 3,06 dní
  • YZ Cet d: má hmotnost minimálně 1,14 Země a oběžnou dobu 4,66 dní

Podle vědců je možné, že se v systému nachází ještě jedna planeta s oběžnou dobou jednoho dne a hmotnosti 0,4 Země. Byla by to vůbec nejméně hmotná planeta, kterou kdy astronomové měřením radiálních rychlostí objevili. Zejména u této planety je čistě matematicky poměrně dobrá šance, že by mohla tranzitovat.

Mateřská hvězda je červený trpaslík o hmotnosti jen 13 % Slunce, který má také zhruba poloviční teplotu ve srovnání s naší mateřskou hvězdou. Přesto planety obíhají příliš blízko, takže život na jejich povrchu asi očekávat asi nemůžeme.

Nevíme, jaké mají planety složení a zda vysoké dávky ultrafialového záření už nezničily jejich atmosféru. Pokud bychom vliv atmosféry odmysleli, pak na povrchu nejvzdálenější planety bude teplota mezi 260 a 368 Kelviny. Na povrchu nejvnitřnější pak 347 až 491 Kelvinů.

Nejbližší exoplanetární systém?

S vzdáleností necelých 12 světelných let je YZ Cet zřejmě nejbližším multiplanetárním systémem – neboli takovým, který obsahuje více než jednu planetu.

Pokud bychom se na to podívali z hlediska seznamu nejbližších exoplanet vůbec, byl by systém YZ Cet rozhodně v TOP10:

1. Proxima b: 4,2 světelných let
  2. Alfa Centauri Bb: 4,3 světelných let
  3. Epsilon Eridani b: 10,5 světelných let

Situace je ale trochu komplikovanější, než se z výčtu výše zdá. U Epsilon Eridani by mohlo být více planet, naopak existence planety Alfa Centauri B je zpochybňována. Do diskuse můžeme zařadit také WISE 0855-0714, která bude ale spíše hnědým trpaslíkem.

Zdroj: The HARPS search for southern extra-solar planets XLII. A system of Earth-mass planets around the nearby M dwarf YZ Cet