KELT-9b se v tiskových materiálech prezentuje jako planeta, která má vyšší teplotu než většina hvězd a rozhodně to není bulvární tvrzení.

Dnes známe přes 2700 tranzitujících exoplanet, ale jen sotva půl tuctu obíhá okolo velkých a horkých hvězd spektrální třídy A. Jedním z příkladů je WASP-33b. Její teplota se odhaduje na více než 3000 Kelvinů. Je to skutečně extrémní svět!

Nyní ovšem astronomové ohlásili objev ještě pekelnější planety. KELT-9 je hvězda přibližně 2,5x větší a hmotnější než naše Slunce.

Ve vzdálenosti pouhých 5 milionů kilometrů od ní obíhá planeta KELT-9b s periodou 1,5 dne.

KELT-9b se doslova smaží ve vlastní šťávě. Její mateřská hvězda vyzařuje 53x více záření než Slunce a její teplota je přes 10 tisíc Kelvinů. Planeta podle odhadů dostává 700x více ultrafialového záření než WASP-33b.

Teplota 4 600 Kelvinů!

Výsledek? Planeta bude mít vázanou rotaci, takže její denní strana bude rozpálená nejvíce a to na teplotu 4600 Kelvinů. To je o dost více než je teplota červených trpaslíků a do kapsy strčí i část oranžových trpaslíků. Pro srovnání uveďme, že teplota Slunce je jen o 1200 Kelvinů vyšší.

Extrémní podmínky se odráží také v proporcích planety. Přestože je je o 2,88x hmotnější než Jupiter, její velikost je pouze 1,9x větší. Hustota planety bude kolem 530 kg/m3.

Odpařuje se před očima

Jaký bude další osud planety? Kvůli extrémním dávkám ultrafialového záření je v podstatě jisté, že ztrácí svou atmosféru a to dost rychle – hrubým odhadem desítky tisíc tun materiálu za sekundu. Do 600 milionů let by planeta mohla přijít o svou vnější obálku a zůstane jen její jádro.

Na druhou stranu mateřská hvězda je velmi hmotná. Podobné hvězdy velmi rychle vyčerpají palivo ve svém nitru. Z hvězdy se začne stávat rudý obr. Už za 200 milionů let může zvětšit svůj poloměr z 2,5 na 5 Sluncí a současně bude chladnout. Jak tato část příběhu dopadne pro planetu, není zatím jasné. Může být pohlcena hvězdou nebo z ní zbude jen obnažené jádro.

Astronomové budou chtít planetu pozorovat pozemskými i kosmickými dalekohledy. Jedná se o dobrou laboratoř pro výzkum planet u velmi hmotných hvězd.

KELT-9b se nachází 650 světelných let od nás v souhvězdí Labutě. Za objevem je dalekohled KELT-Nort, který se nachází na Winer Observatory v Arizoně a zaměřuje se na hledání exoplanet tranzitní metodou.

Zdroj: A giant planet undergoing extreme-ultraviolet irradiation by its hot massive-star host