Hnědý trpaslík. Credit: NASA/JPL, slightly modified by Jonathan Gagné.

Hnědí trpaslíci jsou objekty na pomezí planet a hvězd. Nemají dostatečnou hmotnost k tomu, aby ve svém nitru zažehli termonukleární reakce a začali spalovat vodík. Spalují jen deuterium nebo lithium.

Hnědí trpaslíci mají hmotnost v řádů desítek Jupiterů. Hranice mezi planetou a hnědým trpaslíkem není úplně přesně definována. Obvykle se uvádí 13 Jupiterů.

Jonathan Gagné a jeho tým se podívali na zoubek objektu s označením SIMP J013656.5+093347 (zkráceně SIMP0136) pomoci Keckova dalekohledu na Havaji.

SIMP0136 byl zkoumán již dříve a byly u něj objeveny změny jasnosti, které souvisí s počasím v jeho atmosféře. V nové studii určili vědci jeho hmotnost.

K určení hmotnosti je nutné znát věk a teplotu. Astronomové v nové studii zjistili, že SIMP0136 je na 99,99 % členem pohybující se skupiny Carina-Near. Jedná se o hvězdy a objekty podobného stáří – 200 milionů let. Když známe teplotu (1100 Kelvinů) a věk, můžeme odhadnout jeho hmotnost, která je 12,7 ± 1 Jupiterů.

SIMP0136 je tak těsně pod hranicí, která odděluje hnědé trpaslíky a planety a mělo by se jednat o bludnou planetu. Vzhledem k tomu, že se nachází pouze 20 světelných let od nás v souhvězdí Ryb, jedná se o ideální laboratoř nejen pro výzkum objektů na hranici mezi hnědými trpaslíky a planetami ale také pro výzkum atmosféry plynných obrů.

Nová práce je součástí projektu BANYAN All-Sky Survey-Ultracool, který se zaměřuje právě na hledání hnědých trpaslíků a bludných planet, které jsou členy volně se pohybujících skupin. Brzy tak můžeme očekávat objevy dalších podobných objektů.

Zdroj: SIMP J013656.5+093347 is Likely a Planetary-Mass Object in the Carina-Near Moving Group