Credit NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (IPAC)

Kosmický dalekohled Kepler slavní osm let od startu. Dárky ale dostávají astronomové! Během víkendu došlo ke stažení nových dat z Keplera, ale tentokrát to jsou hodně cenná data. Obsahují totiž údaje o TRAPPIST-1!

Kepler pozoroval TRAPPIST-1 od 15. prosince 2016 do 4. března 2017, takže vědci mají nyní k dispozici přesná fotometrická data z více než 70 dnů takřka nepřetržitého pozorování.

NASA dnes (8. března) vypustila do světa surová, nekalibrovaná data. K dispozici jsou data s dlouhou kadencí (jeden snímek za 30 minut) a krátkou kadencí (1 snímek za minutu). Kalibrovaná data budou k dispozici v květnu. Důležitá budou samozřejmě data s krátkou kadencí, vždyť tranzity exoplanet před TRAPPIST-1 trvá od 36 do 76 minut.

Po Twiteru už kolují první ohlasy. Podařilo se nejspíše najít tranzit planety „h“.

Díky Keplerovi se určitě dozvíme řadu nových informací o všech sedmi planetách. Předně nás zajímá oběžná doba planety „h“. Studie, která vyšla v únoru, pracovala s jediným tranzitem! Oběžná doba planety „h“ se zatím jen odhaduje na 20 dní.

Kepler dodá informace o aktivitě hvězdy v průběhu 2,5 měsíců a samozřejmě můžeme také zpřesnit změny v časech tranzitů (TTV) – planety se vzájemně gravitačně ovlivňují. Z TTV vědci odhadli i hmotnosti planet.