Credits: NASA/JHUAPL/SwRI

Už je to pěkně dlouho, co sonda New Horizons prolétla okolo trpasličí planety Pluto. Pokud si to nepamatujete přesně, tak vězte, že to bylo 14. července 2015. Po 15 měsících jsou všechna data z průletu stažena.

Trvalo to dlouho… přece jen stahovat data ze vzdálené kosmické sondy prostřednictvím rádiových vln není žádná legrace. Mnohem lepší se v tomto směru jeví přenos prostřednictvím laseru, ale ten skýtá zase jiné problémy (zejména nároky na přesnost). Nějaké pokusy v této oblasti už proběhly – viz experiment Lunar Laser Communication Demonstration.

Ale zpět k Plutu. Poslední kousek z více než 50 GB dat dorazil 25. října v 11:48 našeho času a byl zachycen radioteleskopem sítě DSN v Austrálii.

Vědci si nyní musí ověřit, že mají všechna data a že je vše v pořádku. Poté budou promazány oba rekordéry na palubě sondy. New Horizons čeká další cíl. Dne 1. ledna 2019 proletí okolo tělesa Kuiperova pásu s názvem 2014 MU69.

New Horizons je nyní 37,16 AU od Země, takže signál ze sondy letí přes 5 hodin. Vzdálenost od Pluta je 3,8 AU.

Tip: Sledujte na Twitteru účet Bits of Pluto a kochejte se snímky Pluta.

Credit: NASA