Credit: M. Garlick/University of Warwick/ESO

Podívejte se, kde se ve Sluneční soustavě nachází Uran. Popoleťte kousek dál a … mezi Slunce a tuto vzdálenost umístěte čtyři obří objekty.

HD 87646 je skutečně hodně zajímavý systém, který vrhá nové světlo na mechanismy vzniku planet.

Okolo společného těžiště obíhají dvě hvězdy. HD 87646A je o 12 % hmotnější a o 55 % větší než Slunce. Druhou hvězdou je HD 87646B, která je naopak asi o desetinu méně hmotná než Slunce. Obě hvězdy dělí vzdálenost 22 AU, což je o něco více, než je oběžná dráha Uranu.

Okolo větší z hvězd obíhají dva objekty. HD 87646b má hmotnost nejméně 12,4 Jupiterů, takže je na hranici mezi planetou a hnědým trpaslíkem. Okolo hvězdy oběhne za 13,5 dní.

Nedaleko od něj se pohybuje HD 87646c, který už bude hnědým trpaslíkem určitě – má hmotnost nejméně 57 Jupiterů. Jeho oběžná doba je 673 dní.

Obě hvězdy na snímku z Palomarské observatoře. Credit: Bo Ma et al.

Systém byl objeven přístrojem W.M. Keck Exoplanet Tracker (KeckET), který je schopen měřit radiální rychlosti až u 50 hvězd současně. Přístroj je součástí dalekohledu Sloan Digital Sky Survey (SDSS) v Novém Mexiku.

HD 87646 je tak trochu tvrdým oříškem, pokud jde o teorie týkající se vzniku planet. Je dosti nepravděpodobné, že se objekt „b“ a „c“ zformovali z disku prachu a plynu jako planety. Takový disk by musel být velmi hmotný.

Alternativním scénářem je, že objekty vznikly zhroucením plynu jako hvězdy. Tento mechanismus by měl být reálný pro obě hvězdy, ale pro planetu a hnědého trpaslíka je s ohledem na jejich malou vzájemnou vzdálenost (cca 1 AU) poněkud komplikovanější.

I přes malé vzájemné vzdálenosti by systém měl být stabilní za předpokladu, že obě hvězdy obíhají okolo sebe po kruhové a nikoliv eliptické dráze – jinými slovy: vzdálenost mezi nimi se v průběhu času nebude příliš měnit.

Zdroj: Very Low-Mass Stellar and Substellar Companions to Solar-like Stars From MARVELS VI: A Giant Planet and a Brown Dwarf Candidate in a Close Binary System HD 87646