Obíhá kolem KIC 8462852 roj komet? credit: NASA/JPL-Caltech

Astronomové se pokusí vyřešit záhadu hvězdy KIC 8462852, u které objevil Kepler neobvyklé poklesy jasnosti. Můžete jim na to přispět.

KIC 8462852 asi není potřeba moc představovat. Jedná se o hvězdu, u níž Kepler objevil neobvyklé poklesy jasnosti, za kterými určitě není planeta. V médiích se vloni psalo o možnosti mimozemských artefaktů, ale nezapomeňme na Occamovu břitvu. Zatím nejpopulárnější seriózní hypotézou je roj komet.

Abychom přišli záhadě na kloub, bylo by dobré zjistit, zda dochází k dalším poklesům také v současné době. Kepler nám už nepomůže, KIC 8462852 leží v zorném poli, které pozoroval v rámci první mise.

Tabetha Boyajian z Yale University, která stála v čele oné původní „objevitelské“ studie dostala dárek. Síť LCOGT (Las Cumbres Observatory Global Telescope Network) ji dala 200 pozorovacích hodin. Do konce léta tak může monitorovat jasnost hvězdy. LCOGT disponuje dalekohledy na Havaji, v Austrálii, Chile, Jižní Africe, Kanárských ostrovech a Texasu.

Boyajian chce ale trochu více – pozorovat hvězdu po dobu celého jednoho roku. K tomu jsou ovšem nutné peníze.

Mladá astronomka proto jde se svým projektem na Kickstarter. Pokud nevíte, o co jde, tak vězte, že se jedná o web, kde můžete vybrat od lidí peníze na nějaký svůj nápad či projekt. U nás funguje podobně startovac.cz.

Přispět můžete libovolnou částkou. Pokud se rozšoupnete trochu více, můžete i něco dostat – vaše jméno bude na stránce projektu, budete dostávat pravidelné informace, dostanete tričko, hrnek atd.

Pokud se podaří peníze vybrat, bude hvězda monitorována 40 cm dalekohledem vždy 2 hodiny za noc po dobu jednoho roku. Pozorovací čas bude rozprostřen a měl by stačit na zachycení dalšího případného poklesu jasnosti.

Boyajian vybírá 100 tisíc dolarů. Kampaň začala 18. května a v sobotu ráno bylo vybráno přes 14 tisíc dolarů.

Podrobnosti o kampani najdete kickstarter.com