Na internetu je výborná vizualizace velké části dosud objevených exoplanet. Autorem je Martin Vargic ze Slovenska.

Tahle vizualizace se už dostala i na zahraničí astronomické weby. Obsahuje na 500 dosud objevených exoplanet, což je přibližně čtvrtina z celkového počtu. Autor vzal v úvahu poloměry, typy exoplanet ale třeba také jejich teplotu a hustotu.

Samozřejmě u exoplanet je výroba podobných vizualizací obtížná, protože drtivou většinu exoplanet známe jen v podobě bodů v grafu (světelné či radiální křivce). A ani u těch několika, které pozoruje přímo, na tom nejsme lépe – vidíme jen zářící bod.

Jsme tak odkázání do značné míry na fantazii, zkušenost ze Sluneční soustavy a modely. Někdy nejsou známy ani všechny parametry – poloměr zjistíte pouze v případě, že planeta tranzituje, hmotnost sice teoreticky vždy, ale u těch nejmenších planet je to se současnými spektrografy nemožné.

Na webu http://www.halcyonmaps.com/ má Martin Vargic ještě i další povedené vizualizace a to včetně vývoje známých souhvězdí v průběhu času. Tato vizualizace také souvisí s exoplanetami. Ukazuje totiž na to, že hvězdy mají vlastní pohyb – i když během lidského života nepostřehnutelný. Tento pohyb je základem pro astrometrii.

>>> Vizualizaci v plném rozlišení naleznete na tomto odkaze