Tranzit horkého jupiteru, credit: ATG medialab, ESA

Zhruba před dvěma lety představili astronomové objev tranzitující exoplanety KELT-6b pomoci dalekohledu KELT v Arizoně. Nyní se zdá, že má planeta vzdálenějšího sourozence.

KELT-6 je hvězda 1,5x větší a více než 3x zářivější než Slunce. Před dvěma lety u ní astronomové objevili planetu o hmotnosti 0,5 a poloměru 1,2 Jupiteru. Kolem hvězdy by měla KELT-6b obíhat s periodou 7,8 dní.

Od té doby pozorovali astronomové hvězdu pomoci spektrografů TRES (Arizona) a HARPS-N (Kanárské ostrovy) a také měřili jasnost hvězdy pomoci dalekohledu IAC-80.

Schéma vlevo představuje situaci, kdy je rovina oběžné dráhy planety přibližně shodná s rovinou rovníku mateřské hvězdy. Pod obrázkem je vidět symetrickou křivku radiálních rychlostí. Obrázek vpravo zachycuje situaci, kdy je oběžná rovina exoplanety výrazně odlišná od roviny rovníku hvězdy. Křivka radiálních rychlostí je deformovaná. Modrá polokoule představuje část hvězdy, která se k nám vlivem rotace přibližuje, červená pak tu část, která se od nás vzdaluje. Zdroj: subarutelescope.org

Vědcům se podařilo pomoci RM efektu (Rossiter-McLaughlin) změřit sklon roviny oběžné dráhy planety „b“ vůči rovině rovníku hvězdy, který činí -36±11 stupňů. Kromě toho se zřejmě podařilo objevit druhou planetu. KELT-6c má mít hmotnost nejméně 3,7 Jupiterů a pohybovat se po protáhlejší oběžné dráze (e=0,21) s periodou asi 3,5 let.

To je docela zajímavý objev, protože právě tato planeta mohla mít vliv na migraci planety „b“ po jejím vzniku.

Zdroj: The GAPS Programme with HARPS-N@TNG X. The multi-planet system KELT-6: detection of the planet KELT-6 c and measurement of the Rossiter-McLaughlin effect for KELT-6 b