Sonda InSight, foto: NASA

Je zde opět další kampaň, pomoci které můžete poslat své jméno (nebo jméno někoho jiného) do vesmíru a to konkrétně na povrch Marsu.

Vše je jednoduché. Stačí se zdarma zaregistrovat na internetu, vaše jméno bude společně s dalšími nahráno na čip a ten umístěn na palubu kosmické sondy, která se v březnu příštího roku vydá na Mars.

Jak na to?

Otevřete stránku http://mars.jpl.nasa.gov/participate/send-your-name/insight/

První formulář (FREQUENT FLYERS) slouží k těm, kteří již v minulosti nějaké jméno do vesmíru posílali – potažmo to platí asi jen na první let lodi Orion. Můžete tam zkusit zadat své příjmení a email. Pokud vás systém najde, můžete si hned nechat vygenerovat certifikát pro sondu InSight. Celé je to postavené jako hra – účastníte se misí a sbíráte body.

Pokud jste nováčkem, je pro vás určen formulář níže.

• First Name: křestní jméno
  • Last Name: příjmení
  • Enter country: země
  • Postal code: je PSČ, ale jen pro obyvatele USA, nechte nevyplněné
  • Email je samozřejmě email
  • Vpravo pak ještě vyplníme ochranu proti spamu a dáme Send My Name on Insight

Zasílat jména je možné do 8. září.

A kam nebo s čím vlastně letíme?

Jedná se o misi kosmické sondy InSight, která odstartuje k Marsu v březnu příštího roku. Konstrukčně je podobná sondě Phoenix, která na Marsu přistála v květnu 2008.

InSight bude mít na palubě tři přístroje. Prvním je seismometr, druhým je německý přístroj pro měření tepelného toku – sonda se dostane až 5 metrů hluboko a posledním pak experiment pro měření rotace Marsu, což by nám mělo říct něco o marsovském jádře.