Nemusíte být profesionální astronom, abyste věděli, že získat čas na Hubblovu dalekohledu není nic snadného. Dlouhé přípravy a tvrdá kritéria jsou nutností. Na druhou stranu astronomové nemají křišťálovou kouli. Výbuch novy ne-li supernovy nebo průlet jasné komety rok či dva dopředu opravdu nenaplánujete. Pro tyto mimořádné účely existuje něco, čemu se říká ředitelský čas. Šéf Institutu pro vesmírný dalekohled může sám určit, co bude legendární kosmický dalekohled dělat.

Před mnoha lety trochu tohohle času zbylo, a protože žádná supernova nezářila a vlasatice také nikde, věnoval tehdejší ředitel ústavu čas na zajímavý projekt. Hubblův dalekohled by nasměrován do míst, kde nic není. Tedy nic z naší galaxie. Díky poměrně zdlouhavému snímkování jsme nahlédli do vzdálených končin, do dob, kdy byl vesmír ještě mlád, a spatřili obraz tisíců galaxií. Hubblova hluboká pole měly několik pokračování a přerostly do Hubblových ultrahlubokých polí.

NASA nyní představila unikátní fotografii. Není to vlastně jeden snímek, je to kombinace mnoha fotografií z let 2003 až 2014. K blízké infračervené a viditelné části spektra přidali astronomové ještě blízké ultrafialovou oblast.

Hubble se pořádně zapotil. Musel 841x obletět Zemi, aby tohle pořídil, ale výsledek stojí za to. Vidíme 10 tisíc galaxií v souhvězdí Pece na jižní obloze a to ve třech částech spektra.

ZDROJhublesite.org