Radioteleskop Roberta C. Byrda v Green Bank. Credit: NRAO
Slavný radioteleskop objevil trojitý systém, který se skládá z pulsaru a bílých trpaslíků.

Pro širokou veřejnost to možná bude tuctová zpráva ale pro stelární astronomy a astrofyziky jsou to druhé Vánoce. Slavný radioteleskop Green Bank, který se pokoušel zachytit i signály mimozemských civilizací, objevil ve vzdálenosti 4 200 světelných let hodně zajímavou trojku.

Systém tvoří tři mrtvé hvězdy. V prvním případě se jedná o milisekundový pulsar o hmotnosti 1,4 Slunce. Tyto pozůstatky po výbuchu supernovy jsou extrémně husté objekty, v nichž je hmota Slunce vměstnána do koule o průměru jen několika kilometrů. Kromě hustoty jsou pulsary známé také rychlou rotací. Ten z nové studie s označením PSR J0337+1715 se otočí kolem své osy 366x za jedinou sekundu.

Okolo pulsaru obíhá bílý trpaslík a okolo obou objektů pak ještě jeden další bílý trpaslík. Také bílí trpaslíci jsou závěrečným stádiem ve vývoji hvězdy, ale daleko poklidnějším. Jedná se fakticky o obnažené jádro bývalé hvězdy, která po fázi rudého obra odhodila plynnou obálku. Hmotnosti bílých trpaslíků jsou v tomto případě 0,2 a 0,4 Slunce.

Trojitý systém obsahuje pulsar a dva bílé trpaslíky. Byly v něm kdysi i planety? Credit: Bill Saxton; NRAO/AUI/NSF

Astronomy překvapila neuvěřitelná kompaktnost systému, což svědčí o velmi zajímavé evoluci bývalé trojhvězdy. Dráhy všech těles jsou téměř kruhové. Systém je tak dobrou laboratoří pro testování některých principů obecné teorie relativity.

Pulsar in Stellar Triple System from NRAO Outreach on Vimeo.

PSR J0337+1715 ale není prvním trojitým systémem s pulsarem. Před více než deseti lety byl objeven pulsar PSRB1620-26, který je také součástí trojitého systému s bílým trpaslíkem o hmotnosti 0,6 Slunce, který kolem něj obíhá s periodou asi 200 dní. Třetím členem je však v tomto případě planeta s nepříliš jistými parametry. Patrně se jedná o plynného obra, který se nachází ve vzdálenosti kolem 23 AU od obou objektů.