Dalekohled TNG na Kanárských ostrovech. Autor: Giovanni Tessicini

Několik nových přírůstků.

V posledních dnech byly představeny objevy několika exoplanet. Vybrali jsme pro vás tři nejzajímavější kousky.

KOI-200 b

Jak už název napovídá, jedná se o systém v hledáčku kosmického dalekohledu Kepler. Jde ovšem také o jeden z prvních systémů, který byl pozorován severní verzí slavného spektrografu HARPS nacházející se na italském dalekohledu TNG na Kanárských ostrovech. Kromě toho byl do akce povolán i spektrograf SOPHIE z Haute-Provence ve Francii.

KOI-200 b má hmotnost 0,7 Jupiteru a poloměr 1,3 Jupiteru. Nafouklá verze Jupiteru obíhá s periodou zhruba 7 dní kolem hvězdy o 40% větší a ještě o něco hmotnější než Slunce.

KOI-889 b

Kolegyně KOI-200 b byla pozorována stejnými spektrografy. Planeta obíhá kolem hvězdy spektrální třídy G8V se sympatickou periodou 8,88 dní. Parametry planety jsou více než zajímavé, hmotnost bude nejméně 9,9 Jupiteru ale poloměr jen kolem 1 Jupiteru. Hustota planety bude přibližně 11 000 kg/m3.

Obě planety obíhají kolem svých hvězd po značně protáhlých drahách, výstřednost KOI-889 b jde dokonce na 0,57.

Kepler-61 b

Kepler-61 b obíhá blízko vnitřního okraje obyvatelné oblasti. Astronomové vzali spektrální data od podobné bližší hvězdy a odvodili údaje pro Kepler-61 a tedy i planetu. Poloměr planety by měl být 2,15 Země a oběžná doba 60 dní. Pokud by bylo albedo 0,3, byla by rovnovážná teplota na povrchu tohoto světa asi okolo 0 stupňů Celsia. Samozřejmě k této hodně je potřeba přičíst vliv atmosféry, o jejímž složení nevíme nic. Mateřská hvězda má hmotnost a poloměr 0,6 Slunce.