Planety všude kam se podíváš... Credit: NASA, JPL, Caltech
Planety všude kam se podíváš… Credit: NASA, JPL, Caltech

Přes 850 exoplanet bylo dosud objeveno, podívejte se na ně v unikátním videu.

Dosud astronomové potvrdili přes 670 planetárních systémů, z toho přes 120 obsahuje více než jednu exoplanetu. Nedávno jsem shodou okolností přemýšlel nad knihou, která vzešla se zajímavého projektu. Astronomové publikovali fakta o vesmíru pomoci Twitteru, který omezuje délku textu na 140 znaků. Následně z toho vytvořili knihu „Vesmír v tweetech“ (lze ji koupit také v češtině). Napadlo mě, jak by vypadalo postupné představení jednotlivých exoplanetárních systémů. Kdybych dnes věnoval každému systému tweet denně, publikoval bych celý katalog dva roky a to samozřejmě za předpokladu, že mezitím žádné další systémy objeveny nebudou, což je nesmysl.

S podobným nápadem ale jiným provedením, přišel Hanno Rein, autor slavné aplikace o exoplanetách pro výrobky Apple (odkaz). Super video představuje dosud objevené planetární systémy od toho prvního v roce 1992, respektive 1995 až po 28. leden letošního roku. Přestože jsou planetární systémy prezentovány jako na běžícím páse, má video 62 minut. Celkem by mělo být ve videu 860 exoplanet.