Okolí hvězdy Kappa And na snímku ve falešných barvách v blízké infračervené části spektra. Pozice hvězdy je označena křížkem, možná planeta se nachází zhruba na deseti hodinách. Credit: NAOJ/Subaru/J. Carson (College of Charleston)/T. Currie (University Toronto)

Astronomové hlásí exoplanetu u Kappa Andromedae.

Dalekohled Subaru nalezl v blízkosti hvězdy Kappa Andromedae (Kappa And) přímým zobrazením objekt, který je alespoň podle odhadů na pomezí exoplanety a hnědého trpaslíka. Jeho hmotnost se odhaduje na 12,8 Jupiterů. To jsou jen dvě desetinky pod magickou hranicí, která má oddělovat planety od hnědých trpaslíků – tedy jakýchsi nedodělaných hvězd, ve kterých neprobíhá termonukleární reakce, ale vyzařují pouze díky spalování deuteria. Hranici 13 Jupiterů ovšem dnes bere v potaz už jen málokdo a obecně se předpokládá, že bude jiná nebo nebude vůbec tak ostrá.

Planeta Kappa And b má obíhat kolem své hvězdy ve vzdálenosti 55 ± 2 AU a mít teplotu 1700 K.

Už z názvu mateřské hvězdy je patrné, že se jedná o jasnou stálici. Řeckými písmeny jsou totiž pojmenovány nejjasnější hvězdy v souhvězdích. Jasnost Kappa And je asi 4,1 mag, takže je za ideálních podmínek vidět i pouhým okem ve známém souhvězdí Andromedy.

Pozice hvězdy Kappa And v souhvězdí Andromedy. Zdroj: Wikipedia

Kappa And je relativně mladá hvězda, její stáří se odhaduje na 30 milionů let. Se svou hmotností 2,5 Slunce se nejedná o žádného drobečka. Povrchová teplota hvězdy se bude pohybovat kolem 11 tisíc Kelvinů. Jedná se o jednu z nejvíce hmotných hvězd, u kterých byla objevena planeta. Přesné pořadí je ovšem obtížné určit, neboť některé z hvězd z katalogu exoplanet (exoplanet.eu) hostí ve své blízkosti spíše hnědé trpaslíky než planety, což může být ale i případ Kappa And.

Zdroj: Direct Imaging Discovery of a `Super-Jupiter‘ Around the late B-Type Star Kappa And