Rudý obr v představách malíře. Credit: ESO

Takhle dopadneme i my…

Novou studii vedl Alex Wolszczan z Penn State University. Ten je objevitelem první exoplanety (v roce 92 u pulsaru) a funguje jako spojka mezi USA a polskými astronomy na univerzitě v Toruni.

Ale k samotnému systému… Hvězda BD +48 74 je tak trochu pohledem do budoucnosti našeho vlastního osudu. Fáze rudého obra, kdy hvězda zvětšuje svůj průměr a odhazuje  plynou obálku, totiž čeká také naše Slunce. Průměr BD +48 740 je kolem 11 Sluncí, hmotnost se pohybuje kolem 2 Sluncí.

Nově objevená planeta „b“ má hmotnost 1,6 Jupiteru a obíhá okolo umírající hvězdy s periodou 771 dní ve vzdálenosti 1,89 AU, což je o něco více než oběžná dráha Marsu v naší Sluneční soustavě. Exoplaneta má však velmi protáhlou dráhu s výstředností 0,68.

Ze spektra hvězdy se podařilo zjistit, že mateřská hvězda obsahuje velké množství lithia. Konkrétně je to asi o 50% více než připouští limity pro hvězdy v podobné fázi vývoje. Lithium  sice bylo v raném vesmíru na každém rohu, ale jeho větší množství ve hvězdách je neobvyklé. Podle studie by to mohl být jeden z důkazů o nedávném pohlcení vnitřní planety hvězdou. Druhým důkazem může být výstředná dráha nově objevené planety, která může mít původ v gravitačních interakcích s pohlcenou planetou.

Objev byl učiněn v rámci projektu Penn State – Torun Planet Search (PTPS) dalekohledem Hobby–Eberly Telescope. Měření radiálních rychlostí probíhalo v letech 2005 až 2012.