Panorama Marsu z Opportunity. Credit: JPL

NASA zveřejnila povedené panorama rudé planety z nezničitelného vozítka Opportunity.

Astronomický a kosmonautický svět začíná stále více žít přistáním pojízdné laboratoře Curiosity na povrchu Marsu, ke kterému sice dle oficiálních zdrojů dojde 5. srpna ale pro našince to bude ráno dne následujícího. Jeho kolega Opportunity asi trochu zažárlil a vytvořil velmi povedené panorama.

Původně se očekávalo, že Oppy bude svá kolečka protáčet na rudé planetě po dobu třech měsíců. Kdyby to býval rok, byli by asi v laboratořích JPL štěstím bez sebe. Jenomže Oppy pracuje už 8,5 roku a nedávno překonal nevídaných 3000 solů (dní na Marsu).

Během uplynulé marsovské zimy se Oppy nudil, co taky dělat, když Slunce nedodává dostatek energie pro nová dobrodružství a tak se zabýval vytvořením 360° panoramatického snímku. Ten je vytvořen ve falešných barvách, aby vynikly různé druhy materiálu. Oppy na něm pracoval průběžně od solu číslo 2811 (21. prosince 2011) do solu 2974 (8. května 2012). Celkově bylo pořízeno 817 snímků  ve vlnových délkách 753 nm (blízké infračervené záření), 535 nanometrů (zelený filtr) a 432 nanometrů (fialový filtr).

Panorama si můžete v celé jeho kráse stáhnout na webu JPL. Bohužel v době psaní článku web nefungoval.

Druhou a asi lepší možností je využití této aplikace. Stačí mít ve svém prohlížeči nainstalován plugin pro JAVU. Ovládání aplikace je pak jednoduché. Stačí na panorama kliknout levým tlačítkem myši a pak s ní hýbat. Kolečko myši funguje jako zoom.