Planetární systém u hvězdy Gliese 581 a Sluneční soustava. Obyvatelná oblast je vyznačena modře.

Australští astronomové se pokoušeli zachytit mimozemský signál ze systému Gliese 581.

Gliese 581 – červený trpaslík, který se nachází asi 20 světelných let od Země. Evropští astronomové u něj postupně našli 4 exoplanety, z nichž jedna budí zvláště velké sympatie astrobiologů – Gliese 581 d obíhá okolo své hvězdy poblíž obyvatelné oblasti. Američtí kolegové sice oznámili objev planety s označením „g“, která má obíhat přímo v obyvatelné oblasti, ale její existence byla nakonec zpochybněna.

Objevy nových exoplanet a to zejména těch, u kterých existuje jakási šance na přítomnost obyvatelných podmínek, mění postupně tvář SETI. Nemáme teď na mysli SETI@home, které vám možná běží na počítači ale hledání signálu mimozemských civilizací obecně. Z pročesávání oblohy se postupně stává „naslouchání“ konkrétním exoplanetám.

Australští astronomové zkoušeli štěstí u Gliese 581. Nic samozřejmě nenašli ale přesto padl alespoň jeden malý milník… nebo spíše milníček. Gliese 581 není prvním systémem, u kterého byl hledán signál mimozemských civilizací. Už dříve to zkoušeli například v Green Bank nebo v Institutu SETI na jejich budované síti ATA.

Tentokrát byl ovšem signál mimozemšťanů hledán pomoci interferometrie. Ne ovšem té klasické, kdy společně pracuje několik radioteleskopů na jednom stanovišti a vzdálenost mezi anténami je pár desítek metrů (viz zmíněná ATA, ALMA v Chile apod.). Australská fotometrie proběhla ve velkém měřítku. Do pozorování byly zapojeny 22 m velké antény Mopra Telescope, Parkes Observatory a Australia Telescope Compact Array, které se od sebe nacházejí ve vzdálenosti několika desítek kilometrů.

Zdroj: The First Very Long Baseline Interferometric SETI Experiment