Dragon pod ISS. Credit: NASA

První komerční kosmická loď Dragon se dnes připojí k Mezinárodní kosmické stanici.

Po úspěšném startu na druhý pokus i včerejších úspěšných testech poblíž Mezinárodní kosmické stanice čeká dnes společnost SpaceX nejvýznamnější den v její historii. Kosmická loď Dragon se připojí ke stanici. Pokud vše klapne na jedničku, lze očekávat bujaré oslavy a příjemnou kocovinu. Současný let totiž měl být původně jen demonstrační – Dragon se měl ke stanici jen přiblížit. Nakonec bylo rozhodnuto, že se půjde téměř hned na ostro. Tím téměř byly včerejší testy přibližování a komunikace (posádka vesmírného komplexu například zkoušela vyslat Dragonu triviální příkazy) i dnešní maximální opatrnost. Dragon nezakotví přímo u ISS ale pouze zaparkuje pod ní. O připojení se pak postará mechanický manipulátor. Posádka to nebude dělat prvně, podobně přilétá také japonská HTV.

Dragon by se měl poblíž ISS objevit cca po 11. hodině (ve vzdálenosti asi 350 metrů). Poté dojde k postupnému přibližování s občasným přerušením pro vyhodnocení. Přibližně ve 14:08 dojde k zachycení Dragonu. K připojení pak cca po 15. hodině. U ISS má Dragon zůstat do 31. května. Poté se odpojí a přistane na vlnách Pacifiku, což je absolutní novum u bezpilotních zásobovacích lodí, které jinak končí řízenou likvidací ve vrchních vrstvách atmosféry.

Vše samozřejmě živě na NASA TV: https://www.exoplanety.cz/nasa-tv/hd/