Kresba GD 66 b (Wikipedia)

GD 66 je bílým trpaslíkem, u něhož byla objevena možná planeta…

GD 66 je bílý trpaslík, který bychom našli ve vzdálenosti 180 světelných let směrem v souhvězdí Vozky. Jeho hmotnost je odhadována na 0,66 Slunce, což je na bílého trpaslíka poměrně hodně. Připomeňme, že bílí trpaslíci jsou závěrečná stádia ve vývoji hvězdy a předchází jim fáze rudého obra, po které se hvězda zbavuje plynné obálky a přichází tak o značnou část své hmotnosti.

Původní hvězda tak podle odhadů musela mít hmotnost asi 2,5x větší než Slunce. Je poměrně nepravděpodobné, že by fázi rudého obra v tomto případě přežila jakákoliv planeta do vzdálenosti zhruba 3,6 AU.

Jenomže ke konci roku 2007 vyšla studie, která odhalila možnou planetu, hnědého trpaslíka či menší hvězdu ve vzdálenosti asi 2,4 AU.

Objekt nebyl objeven žádnou z klasických metod, kterými se dnes objevují exoplanety. V případě GD 66 bylo využito faktu, že se jedná o pulzujícího bílého trpaslíka. Astronomové odhalili v jeho pulzech odchylky, které by měly značit přítomnost blízkého průvodce. Principiálně se jedná o podobnou techniku, díky které objevujeme exoplanety u pulsarů, jen v tomto případě nepracujeme s rádiovými vlnami ale s viditelným světlem.

Dlouhou dobu se myslelo, že GD 66 b bude spíše hnědým trpaslíkem, ale pozorování z kosmického dalekohledu Spitzer v roce 2008 vyloučila přítomnost objektu o hmotnosti větší než 6 Jupiterů.

Planetární původ GD 66 b naznačuje i nová studie, kterou vedl Jay Farihi (University of Leicester). Práce je založena na pozorování dalekohledu na U.S. Naval Observatory a Hubblovým dalekohledem a opětovně ukazuje na existenci planety u bílého trpaslíka GD 66 b.

Výzkum podobných planet je velmi důležitý. Také naše Slunce si jednoho dne projde fází rudého obra a stane se ve finále bílým trpaslíkem. Nás samozřejmě zajímá, jaký přesný osud náš planetární systém čeká. V případě Země to asi nebude nic pozitivního.

Precision Astrometry of the Exoplanet Host Candidate GD 66