ATV Johannes Kepler přilétá k ISS. Credit: NASA

V těchto dnech můžete brzy ráno pozorovat přelety bezpilotní kosmické lodě ATV. Kdy a jak vám poradí exoplanety.cz.

V pátek brzy ráno vyrazila vstříc Mezinárodní vesmírné stanici v pořadí třetí automatická kosmická loď ATV, která tentokrát nese jméno Edoardo Amaldi. K vesmírnému komplexu dorazí ATV  až v noci na čtvrtek v 0:32 našeho času a zůstane tam do září letošního roku. Další evropská kosmická loď ATV, pojmenovaná po Albertu Einsteinovi, odstartuje k ISS příští rok v březnu.

Brzy ráno se můžete podívat na přelety ATV, které jsou pozorovatelné relativně dobře také z našeho území. Vzhledem k velikosti kosmické lodě, která má na délku kolem 10 metrů a průměr necelých 5 metrů není jasnost ATV nikterak oslnivá, ale za jasného počasí by měla být viditelná i pouhým okem. Výhodu budou mít obyvatelé severovýchodu, například v Ostravě by ATV měla jít s jasností až na -0,3 mag.

Časy pro nejbližší dny uvádíme pro Prahu, pro další místa se mohou drobně lišit. Nalezení správného času pro vaše město či vísku ale není těžké. Stačí kliknout na tento odkaz. Na mapě vybrat (kliknutím pravým tlačítkem myši) dané místo a potvrdit dole tlačítkem Submit. Následně na další stránce kliknete v nabídce Satellites na ATV-3. POZOR! Vzhledem k tomu, že nejbližší přelet nastává až v neděli, uvádíme úmyslně odkaz tak, aby vás navedl na údaje platné ve středoevropském letním čase!

Vysvětlivky k údajům jsou shodné s přelety ISS – viz naše stránka o přeletech ISS.

Časy pro Prahu:

• Konec přeletu: 04:54:05
  • Maximální výška nad obzorem: 38°
  • Maximální jasnost: 1,2 mag
  • Mapa

Vzhledem k možným korekcím dráhy se mohou časy průběžně měnit. Je vhodné si v předstihu čas ověřit dle postupu výše, který ovšem ani tak nemusí být zcela přesný. Průběžné informace přinášíme také na našem Facebooku.

Páteční start rakety Ariane 5 s lodí ATV z kosmodromu Kourou (Francouzská Guyana)